Kurs mix mastering - szkolenia online i w studio Stereosound.

Kurs mix mastering

 

Naucz się być jak ninja w kategorii mix mastering!

Pod spodem znajdziecie szkolenia w tym zakresie związanym z tworzeniem i obróbką projektów muzycznych. W każdym szkoleniu w sposób przejrzysty i konkretny przedstawiam techniki jakie stosuję na co dzień z projektami moich klientów.

Miks i mastering – chcesz się nauczyć to robić poprawnie?

kurs mix masteringMęczą ciebie takie zagadnienia jak strojenie wokali, dynamika utworu, dynamika perkusji, korekcja audio, profesjonalne brzmienie utworu, kompresja, finalizacja utworu? W każdym szkoleniu znajdziesz odpowiednią dawkę wiedzy, z którą będziesz mógł się zapoznać na spokojnie w zaciszu domu lub w studio. Nie ważne jaki gatunek Was interesuje. Na stronie znajdziecie spory przekrój: POP, Rock, Hip-Hop, Muzyka Klubowa, Elektroniczna, czy też Dance. Po zakupie szkolenia dostajecie link do pobrania. Dlatego możecie je zachować na stałe i zawsze do nich wrócić, jeżeli tylko zajdzie potrzeba odświeżenia wiedzy. Ze swojej strony zapewniam także pełne wsparcie. Każda osoba, która u mnie kupi kurs lub weźmie udział w szkoleniu, czy warsztatach może ze mną kontaktować się bez problemu później. W razie pojawienia się jakichś dodatkowych wątpliwości czy zagadnień w tematach takich jak miks i mastering, zawsze służę pomocą.

Proces tworzenia muzyki składa się z kilka etapów.

Po pierwsze mamy samą koncepcję, później staramy się to przelać wszystko na wstępny aranż, który będzie obejmował melodie, harmonie oraz wstępne podkłady rytmiczne. Całość później okraszona jest odpowiednią produkcją muzyczną (i tak jak wszędzie wspominam, to jest najważniejszy moment od którego będzie zależało w dużej mierze finalne brzmienie utworu).

Miks i mastering – czyli co?

Etap miksu i masteringu odpowiada za zadanie odpowiedniego zbalansowania całości przy zachowaniu prawidłowej dynamiki i uzyskania efektu przestrzeni, który jest odpowiedni dla wybranego gatunku muzycznego. Mastering to ostatni etap od którego zależy finalna głośność utworu. Każdy gatunek muzyczny, każde medium streamingowe ma swoje domyślne wartości do jakich powinni zmierzać producenci i inżynierzy dźwięku, dlatego tak ważne jest, aby na etapie masteringu zadbać o to i przy okazji zachować dynamikę jak najbardziej zbliżoną do oryginalnej.

Miks muzyki – jak to wygląda w rzeczywistości?

Po skończeniu produkcji utworu, producent, który chce skorzystać z usług inżyniera kurs mix masteringdźwięku, celem ostatecznego przygotowania projektu muzycznego do przekazania go do dystrybucji lub odtwarzania go w mediach lub platformach streamingowych przekazuje materiał w formie audio do dalszej obróbki. Najczęściej prosi się o zachowanie wszystkich efektów dźwiękowych jakie ta osoba miała na ścieżkach, aby zachować klimat w jakim został przygotowany utwór.

Jedyne na co trzeba zwrócić uwagę to wyłączenie jakichkolwiek efektów dynamicznych na sumie stereo wszystkich ścieżek (ale tutaj też odbywa się to po konsultacji, bowiem często tak jest, że jak producent stworzył utwór w oparciu o takie zmiany dynamiczne wywołane kompresją już od początku jego powstania, to jego wyłączenie może wpłynąć dosyć znacząco na zmianę finalnego brzmienia).

Analiza utworów referencyjnych.

Następnie inżynier dźwięku analizuje wstępnie wybrane utwory referencyjne producenta, celem dostrojenia uszu do tego w jakim kierunku ma iść jego produkcja. To jest bardzo ważny etap w procesiem jakim jest miks i mastering i jeżeli dopiero zaczynacie w tym temacie warto o tym pamiętać. Bo celem nadrzędnym jest uzyskanie takiego rezultatu jaki chce klient. Czyli staramy się dojść tam najbliżej jak tylko możemy. Utwory referencyjne zdecydowanie w tym pomogą.

Triada – czyli podstawa procesu takiego jak miks i mastering.

Jeden element z triady jak to sobie nazywam ten etap już opisałem powyżej. Kolejne dwa podstawowe elementy miksu to ustawienie odpowiedniej głośności ścieżek oraz rozłożenie poszczególnych elementów w panoramie, celem uzyskania jeszcze lepszej przejrzystości w utworze. Te trzy elementy zrobione poprawnie mogą zdecydowanie przyspieszyć Waszą pracę nad miksem. Tutaj także utwory referencyjne pełnią ważną rolę, gdyż na ich bazie dokładnie można przeanalizować rozkład instrumentów w utworze oraz ich mocy w wybranych zakresach częstotliwości oraz rozkład elementów utworów w panoramie. Warto uczyć się od najlepszych, bo to na przyszłość będzie pożytkowało tym, że szybciej wykonacie swoją pracę.

Korekcja audio, podczas procesów takich jak miks i mastering.

Jeżeli pomimo odpowiedniego ustawienia głośności oraz rozłożenia poszczególnych ścieżek projektu w panoramie, dalej niektóre z elementów kluczą się lub giną w utworze wtedy najczęściej korzystamy z narzędzia o nazwie equalizer, którym dokonujemy korekcji dźwięku w wybranych zakresach częstotliwości. To kolejny etap tej układanki. Tutaj także ważne jest dalsze korzystanie z utworów referencyjnych, szczególnie w przypadku kiedy nie mamy najlepszej akustyki w pomieszczeniu. Takie utwory będą Waszymi przewodnikami, ponieważ macie pewność, że one dobrze brzmią na każdym sprzęcie grającym. Jeżeli ustawicie nasycenie częstotliwości odpowiednio jak w wybranej referencji, to wtedy będziecie mieli pewność, że Wasz utwór też będzie brzmiał jak należy w każdych warunkach jego odtwarzania.

Dynamika, czyli kompresor i nie tylko w ruch.kurs mix mastering

Może warto wspomnieć na tym etapie, że te wszystkie zagadnienia, które są tutaj wypisane podczas Waszej pracy będą się oczywiście przewijały. Bowiem w rzeczywistości wygląda to tak, że pracując na ścieżkach lub grupach instrumentów od razu podejmujemy kilka decyzji na raz, celem jak najszybszego uzyskania takiego efektu jaki chcemy. W tym tekście wypisuję to wszystko po kolei, żebyście mieli świadomość co składa się na te dwa ostatnie etapy obrabiania materiałów dźwiękowych i muzyki.

Wracając do tematu dynamiki, ważnym jest jej odpowiednie zachowanie względem oryginału i z tyłu głowy słuchając w dalszym ciągu utworów referencyjnych. Tylko tak uda nam się zachować odpowiedni balans pomiędzy dodaniem odpowiedniej ilości energii w utworze, a nie przesadzeniem z użyciem tego typu narzędzi. Ponieważ kompresor w rzeczywistości zawęża pole dynamiczne instrumentów na które jest dodany. Oczywiście w dzisiejszych czasach wykorzystuje się je także w sposób bardziej ekspresyjny mający na celu dodanie energii, ale jak zwykle w tym wszystkim. Kluczem jest nie przesadzić, szczególnie jeżeli pracujemy na muzyce bardziej akustycznej. Oprócz takich narzędzi do obróbki dynamiki jak kompresor, drugim podstawowym narzędziem jest po prostu parametr głośności na ścieżce. Programując głośność możecie uzyskać bardziej naturalny dynamiczny rezultat.

Dodanie przestrzeni w utworze.

W ramach tego etapu po odpowiednim rozłożeniu elementów w panoramie możemy jeszcze dodać przestrzeń w ramach wykorzystania takich narzędzi jak pogłos, chorus, flanger, phaser, czy też echo. Jak zwykle warto przypomnieć o odsłuchu referencyjnym. Żeby zobaczyć, ile jest czego w profesjonalnym utworze. Później zaczynamy analizować co i jak możemy ustawić w przestrzeni bowiem manipulując pogłosem możemy uzyskać rezultat przesunięcia czegoś do tylu lub do przodu w miksie.

Tak samo z pozostałymi efektami możemy np. uzyskać jeszcze większą panoramę stereo. Co ma spore znaczenie np. w dzisiejszej muzyce rozrywkowej. Klucz do sukcesu, czyli zrobienia tego po prawnie to ustawienie efektów na ścieżkach tak, aby nie spowodowały one załamania przejrzystości tych ścieżek, a dodały odpowiednią przestrzeń w utworze.

Mono – Stereo, o co chodzi?kurs mix mastering

Finalnie warto sprawdzić także utwór w konfiguracji mono, żeby zobaczyć czy jakieś stereofoniczne efekty nie wpłynęły negatywnie na ścieżki w postaci wyjścia ich z fazy. W rzeczywistości brzmi to tak w trybie monofonicznym, że albo mamy wyraźnie słyszalny efekt modulacji na tej ścieżce lub po prostu ginie ona w trybie monofocznimy. To jest bardzo poważny problem szczególnie jeżeli mówimy tutaj o głównych ścieżkach w Waszych projektach takich jak np. Stopa, Werbel, czy sam Wokal.

Tak pokrótce wygląda proces pracy nad miksem utworu. Następnie gotowy i zatwierdzony miks jest albo poddawany masteringowi przez tą samą osobę, albo przekazywany kolejnemu inżynierowi dźwięku, który specjalizuje się tylko i wyłącznie w tym procesie.

Dlaczego miałbym oddać swój utwór inżynierowi dźwięku?

Główny powód jest taki, że profesjonalista ma po pierwsze lata doświadczeń oraz pomieszczenie odpowiednio przygotowane akustycznie do tego, aby uzyskać taki rezultat jaki chcecie. Dodatkowo osoba ta stanowi dla Was zestaw drugich krytycznych uszu. Dzięki temu macie pewność, że wyeliminujecie, albo ograniczycie do minimum wszystkie słabości w swoich produkcjach (jeżeli takie są).

Mastering – magia czy co?

Do tej pory etap ten jest uznawany za magiczny. Naprawdę nie wiem skąd się to kurs mix masteringwzięło. Czasami bowiem klienci mają takie oczekiwania, że pracując dla przykładu na pojedynczym śladzie ich gotowego projektu będziemy w stanie zrobić coś cudownego z utworem, że z średniaka zrobi się mistrzostwo świata.

Tak zdecydowanie nie jest. Etap ten odpowiada w głównej mierze za finalną weryfikację brzmienia produkcji, działań związanych z jego miksem i odpowiednim pogłośnieniem do wymaganych standardów.

Jeżeli coś wymaga większej poprawki, to oczywiście dobry inżynier dźwięku zwróci najpierw na to uwagę i da znać, że należy poprawić te błędy.

Finalizując utwór, stosując odpowiednie triki z efektami dynamicznymi, saturacją itp. jest tego typu osoba w stanie podnieść głośność Waszego projektu muzycznego do wymaganych wartości. Oczywiście zachowując przy tym dynamikę najbliższą Waszemu miksowi utworu.

Jeżeli interesują Was zagadnienia takie jak miks i mastering i chcecie podnieść swoje kompetencje w tym zakresie pracy nad dźwiękiem. to zapraszam do zaznajomienia się z pełną ofertą. Oprócz gotowych szkoleń do zakupu z takich gatunków jak POP, Rock, Hip-Hop, Dance i Muzyka Klubowa, oferuję także szkolenia jeden na jeden u mnie w studio, warsztaty muzyczne lub konsultacje przez Skype.

Dodam też, że zagadnienia, które poruszam w swoich kursach są uniwersalne. Czyli nie ważne w jakim programie do produkcji muzyki zostały one przygotowane. Bez problemu będziecie mogli je wykorzystać w swoich aplikacjach. W ramach swoich kursów zapewniam wsparcie po zakupie. Zdecydowanie wszystkich zachęcam do tego, aby kontaktować się ze mną jeżeli coś jeszcze będzie nie jasne w takich tematach jak miks i mastering, lub nie będziecie wiedzieli jak wykorzystać zdobytą wiedzę na wtyczkach na jakich działacie.

Chcecie się dowiedzieć więcej na ten temat to proszę o kontakt.

Wyświetlanie 1–12 z 25 wyników

1 2 3