fbpx

Realizacja dźwięku – jak uzyskać dobrze brzmiący wokal w utworze

Realizacja dźwięku – jak uzyskać dobrze brzmiący wokal w utworze

Realizacja dźwięku – jak uzyskać dobrze brzmiący wokal w utworze

Ostatnio wspomniałem o tym na jakie zakresy częstotliwości  należy spojrzeć dokładniej, aby uzyskać ładnie brzmiący instrument basowy. Dzisiaj chciałbym zwrócić Waszą uwagę na kolejny ważny element w utworze czyli nasz Wokal. Jeżeli chodzi o to jak dobrze go ustawić w utworze żeby był w każdym momencie wyraźnie słyszalny to przede wszystkim zaczynamy od suwaka głośności. Nim ustawiamy wstępnie odpowiedni zakres na jakim jest dobrze słyszalny przez cały utwór. Dopiero później jeżeli będzie potrzeba możecie zająć się korekcją, tak aby jeszcze bardziej go wyciągnąć w utworze do przodu, tak by brzmiał przejrzyście i nie kłócił się z innymi instrumentami zajmującymi ten sam zakres częstotliwości. Sprawa jest na tyle ważna bowiem możecie zauważyć, iż w każdym projekcie muzycznym większość instrumentów zajmuje średni zakres częstotliwości i to tam w tym zakresie w każdym projekcie mamy najwięcej pracy do wykonania, aby uzyskać klarowny obraz dźwiękowy. Wracając do tego na jakie zakresy częstotliwości musicie zwracać uwagę. Zaczniemy od dolnego zakresu. Jeżeli chodzi o mnie to z reguły wszystko poniżej 90 hz ścinam lekkim filtrem górno-przepustowym. Później analizuję zakres w okolicach 160 hz. Dosyć często jeżeli brakuje Wam pełnego mocnego brzmienia i wokal brzmi dosyć cienko to podbicie w tym zakresie filtrem z szerokim parametrem Q o kilka db może polepszyć sytuację. Później trafiamy na 200 hz. Dosyć często w tym zakresie mamy problemy z mówiąc potocznie „zamulaniem” obrazu dźwiękowego. Jeżeli czujecie, iż Wasz wokal brzmi mało klarownie spróbujcie lekko zbić ten zakres częstotliwości. Podobnie jeżeli chodzi o częstotliwości od ok 450 hz do 700 tutaj także jeżeli wokal jest ostry to lekkie wygładzenie częstotliwości w tych zakresach pomoże nam uzyskać bardziej profesjonalny rezultat. Brakuje Wam siły przebicia w Wokalu ? Tutaj z pomocą może przyjść korekcja w zakresach powyżej 1000 hz do 2500. Podbicie szerokiego pasma czyli znowu szeroko ustawiony parametr Q na korektorze lub użycie filtru półkowego i podbicie o ok. 2 db w większości przypadków przekłada się na uzyskanie odpowiedniego rezultatu. Na sam koniec jeżeli Wasz wokal dalej gdzieś ginie w zakresie wyższych częstotliwości w utworze i chcecie go zrobić bardziej przejrzystego to tutaj wszystko powyżej granicy 10 khz z użyciem delikatnego filtra półkowego spowoduje uzyskanie właściwego obrazu dźwiękowego. Oczywiście pamiętajcie każda wokalistka/wokalista jest inny. Dodatkowo dochodzi czynnik realizacji dźwięku czyli w jakich warunkach został on zarejestrowany i na jakim sprzęcie. Każdy mikrofon ma swoją własną specyfikę dlatego trzeba także tego typu czynniki wziąć pod uwagę. Ale te zakresy są dosyć uniwersalne tak więc jak będziecie o nich pamiętali i z czasem je sobie zaprogramujecie w głowie to jestem pewien, że za każdym razem przełożą się one na uzyskanie satysfakcjonującego Was rezultatu.

Materiały dodatkowe:

https://www.kvraudio.com/product/luftikus-by-lkjb – darmowy korektor audio, polecam do wokalu i nie tylko

https://www.waves.com/plugins/renaissance-bass – jak brakuje Wam mocy na wokalu w dolnych częstotliwościach to ta wtyczka pomoże Wam uzupełnić te braki

https://www.soundtoys.com/product/decapitator/ – w przypadku kiedy Wasz wokal brzmi „cienko” to ta wtyczka może rozwiązać ten problem, zresztą spróbujcie także innych efektów typu saturator, akurat ten znam na wylot i z niego cały czas korzystam

Wojtek Klecki