
Panorama w miksie utworu muzycznego – poradnik
20 maja, 2024
Korekcja audio w miksie utworu – znaczenie i zastosowanie
25 lipca, 2024Kompresja dźwiękowa w utworach muzycznych – na co masz zwracać uwagę?
Kontynuuję temat kluczowych aspektów wpływających na finalne brzmienie Twojej produkcji. Dotychczas omawiałem zagadnienia związane z głośnością, panoramą oraz korekcją audio. Teraz nadszedł czas, aby przyjrzeć się kompresji.
Kompresor jest narzędziem, które służy do kontrolowania zakresu dynamiki dźwięku, zmniejszając różnice w głośności między jego najgłośniejszymi i najcichszymi partiami. Dzięki właściwemu zastosowaniu kompresji można uzyskać spójność brzmieniową oraz bardziej wyeksponowaną dynamikę zarówno całego projektu, jak i pojedynczych śladów.
W sieci znajduje się wiele poradników na ten temat, w tym moje szkolenia dostępne na stronie. W tym wpisie skupię się na kluczowych aspektach kompresji:
1. Nie ma konieczności kompresowania każdego śladu w projekcie.
2. Najważniejsza zasada: Upewnij się, że poziom głośności ścieżki przed i po włączeniu kompresora jest praktycznie taki sam. Dzięki temu będziesz dokładnie wiedzieć, jak kompresor wpływa na brzmienie.
3. Warto na wczesnym etapie miksowania wypróbować kompresję na sumie stereo wszystkich sygnałów. Delikatne ustawienia kompresora mogą pomóc w uzyskaniu spójnego brzmienia całej produkcji.
4. Kompresor dźwiękowy – omówienie podstawowych parametrów:
Threshold:
Poziom, od którego rozpoczyna się kompresja. Zbyt intensywna kompresja może pozbawić dźwięk jego oryginalnej energii.
Ratio:
Współczynnik kompresji określa, o ile redukcja wzmocnienia zostanie zastosowana przez kompresor, gdy sygnał przekroczy poziom progowy. Na sumie stereo zaleca się stosowanie proporcji od 2:1 do 4:1 w przypadku bardziej dynamicznych gatunków. Na pojedynczych śladach, dla kontrolowania bardzo dynamicznych elementów stosuje się wyższe proporcje, a dla delikatnego wyrównania głośności – niższe.
Attack:
Czas potrzebny na zastosowanie kompresji, gdy sygnał przekroczy próg. Szybkie wartości attack są stosowane do kontrolowania bardzo dynamicznych dźwięków, natomiast dłuższe wartości pozwalają zachować oryginalny dynamiczny charakter, co jest szczególnie istotne w przypadku instrumentów perkusyjnych.
Release:
Czas zwolnienia kompresora określa, po jakim czasie przestanie on tłumić sygnał, gdy ten spadnie poniżej progu. Dłuższe czasy zwolnienia sprzyjają uzyskaniu spójnego efektu brzmienia, natomiast krótsze czasy zachowują oryginalną dynamikę, co jest ważne np. dla instrumentów perkusyjnych.
Kluczem do sukcesu jest eksperymentowanie z dźwiękiem.
Polecam pobrać darmowy kompresor TDR Kotelnikov. Jest to doskonałe narzędzie, które posiada dobrze ustawione presety, idealne do nauki.
Temat kompresji jest obszerny, podobnie jak liczba dostępnych na rynku kompresorów.
Pod spodem znajdziesz moją listę niezbędnych narzędzi na start. Zwróć uwagę na to, aby dokładnie poznać w każdym scenariuszu brzmieniowym jak sprawdzają się ten narzędzia. Dopiero wtedy warto podjąć decyzję, czy na tym etapie na którym jesteś warto zainwestować w coś dodatkowego:
- Kompresor z Twojego DAW
- TDR Kotelnikov (bardzo uniwersalny)
- Kompresor w stylu FET – do wyciągania transjentów i zwiększania energii na poszczególnych śladach
- Limiter
Na koniec podpowiem jeszcze to, że łącząc kompresję z saturacją, można osiągnąć znakomite rezultaty bez potrzeby korzystania z wielu różnych narzędzi. Tak więc spróbuj w wolnej chwili poeksperymentować z tymi dwoma narzędziami. Jak zrobisz to z dużą dozą wyczucia gwarantuję, iż brzmieniowo twoje ślady oraz projekty muzyczne mogą zyskać wiele dobrego.