Jak miksować bas - podstawy korekcji audio

Jak miksować bas – podstawy korekcji audio

5 najlepszych wtyczek do wokalu
5 najlepszych wtyczek do wokalu
29 listopada, 2023
aranżacja utworu
Aranżacja utworu – na co zwracać uwagę?
22 stycznia, 2024
5 najlepszych wtyczek do wokalu
5 najlepszych wtyczek do wokalu
29 listopada, 2023
aranżacja utworu
Aranżacja utworu – na co zwracać uwagę?
22 stycznia, 2024
Pokaż wszystko

Jak miksować bas – podstawy korekcji audio

jak miksować bas

Jak miksować bas?

 

Częstotliwości basowe w piosence w wielu przypadkach mają fundamentalne znaczenie. Z jednej strony nadają odpowiedniego ciepła oraz pełni wielu utworom. Z drugiej odpowiednio zmiksowany utwór w zakresie niskich częstotliwości, przełoży się na to, iż całościowo produkcja zyska odpowiednią energię i dynamikę. 

 

Ustawienia korektora instrumentu basowego –  na co warto zwrócić uwagę? 

 

Kiedy pracujesz nad miksem utworu ogólna zasada jest taka, że ​​zanim zrobisz cokolwiek innego w zakresie dodawania efektów dźwiękowych, to najpierw sięgasz po korektor audio. To dotyczy każdego instrumentu i każdej ścieżki. Wszystkie efekty przetwarzania dźwięku działają w oparciu o sygnał, który im dostarczasz, dlatego warto najpierw udoskonalić ton.

 

Każdy utwór jest inny. 

 

Najpierw musisz przeanalizować każde nagranie instrumentu basowego, niezależnie od tego, czy zostało nagrane za pomocą mikrofonu na wzmacniaczu, czy też bezpośrednio wprowadzone do interfejsu audio w kwestii ustawień korekcji audio. Często możesz zauważyć, że dokładnie ta sama gitara basowa nagrana jakiś czas później będzie wymagała nieco innych ustawień.

 

Pracuj solo i w kontekście pozostałych instrumentów. 

 

Wykonując precyzyjne prace nad kształtowaniem charakterystyki tonu basu, w większości przypadków będziesz chciała, chciał słuchać w trybie solo, aby słyszeć tylko gitarę basową. Podejmując ogólne decyzje, słuchaj basu wraz z pełnym miksem. Balansując bas z jakimkolwiek innym instrumentem, możesz zagrać oba instrumenty solo, dzięki czemu usłyszysz je tylko w kontraście ze sobą.

 

W kwestii odsłuchu w twoim pomieszczeniu. 

 

Nie będę ukrywał, że szybciej uzyskasz dobre rezultaty, kiedy masz odpowiednio zaadaptowany pokój w kwestii instalacji pułapek basowych i pozostałych ustrojów akustycznych. Druga kwestia to odpowiednie monitory, które zapewnią ci odsłuch niskich częstotliwości. Jeśli w twoim przypadku temat ten kuleje, to wtedy oczywiście też możesz uzyskać rezultat jaki chcesz, ale trzeba będzie więcej popracować w tym zakresie.

Po pierwsze odsłuch referencyjny, czyli porównywanie twojej produkcji do zawodowych utworów w tym samym gatunku (pamiętaj, to muszą być w miarę nowe produkcje). Porównuj na tym samym poziomie głośności. Druga kwestia to odsłuch na kilku odbiornikach np. w aucie, czy boomboxie celem dalszej weryfikacji.

Tak z czasem nauczysz się tego jak twoje pole odsłuchu działa w wybranych zakresie i dzięki temu będziesz w stanie uniknąć problemów w tym zakresie częstotliwości. 

W przypadku subbasu, czyli najniższych częstotliwości w instrumencie basowym, jeśli nie możesz uzyskać takiego efektu, jaki chcesz, lepiej zapewnić go mniej. W przeciwnym razie po prostu zrujnujesz równowagę miksu.

 

Ogólny punkt wyjścia w procesie korekcji audio. 

 

Zalecam ustawienie częstotliwości głównej na około 50 Hz z wystarczająco stromym Q, aby stopniowo, ale szybko zmniejszać głośność w miarę zbliżania się do 20 Hz. Pozwoli to na uzyskanie odpowiedniego poziomu subbasu w miksie. 

W przypadku basu mamy z reguły tylko kilka zakresów na których się skupiamy: 

 

80 Hz – 200 Hz: odpowiednia energia 

200 Hz – 500 Hz: Zamulenie i pudełkowatość

500 Hz – 1 kHz: Siła uderzenia i wyrazistość

1 kHz do 5 kHz: atak, harmoniczne, klarowność

 

Podpowiedzi: 

 

  • Jeśli nie potrafisz wyraźnie „rozróżnić” basu, nie zakładaj, że musisz wzmocnić bas.
  • Problemy z fazą – w przypadku stereofonicznych ścieżek syntezatora basowego lub jakichkolwiek dodanych efektów stereofonicznych może wystąpić anulowanie fazy. Dlatego sugeruję także miksowanie w trybie mono, aby uniknąć tego typu problemów.  

 

Podsumowanie:

 

Na co głównie zwracać uwagę –  oczyszczenie subbasu, ukształtowanie ogólnego dźwięku za pomocą szerokich krzywych korektora, a następnie zrobienie miejsca na stopę.

 

Mam nadzieję, że te porady powyżej wpłyną na to, że od teraz będziesz w stanie jeszcze lepiej ukształtować brzmienie tonalne instrumentu basowego. Oczywiście to o czym wspomniałem powyżej, to z reguły dopiero początek produkcji dźwiękowej tego elementu w utworze, ale oprócz odpowiedniego ustawienia poziomu wyjściowego głośności, to korekcja stanowi fundament tego jak uda Ci się odpowiednio ukształtować ton i spójność tego instrumentu w utworze.