Poradnik mix mastering - uzyskaj przejrzystość w utworze

Poradnik mix mastering – uzyskaj przejrzystość w utworze

Realizacja dźwięku - na czym ta polega praca?
Realizacja dźwięku – na czym polega ta praca?
29 lipca, 2022
jak napisać piosenkę
Jak napisać piosenkę
30 września, 2022
Realizacja dźwięku - na czym ta polega praca?
Realizacja dźwięku – na czym polega ta praca?
29 lipca, 2022
jak napisać piosenkę
Jak napisać piosenkę
30 września, 2022
Pokaż wszystko

Poradnik mix mastering – uzyskaj przejrzystość w utworze

Poradnik mix mastering - jak uzyskać przejrzystość w utworze

Pracujesz nad swoim utworem od dłuższego czasu? W dalszym ciągu masz problem z przejrzystością brzmienia w aranżacji? Instrumenty walczą o wybrane zakresy częstotliwości? 

Problemy tego typu przekładają się na to, że w twojej produkcji kilka elementów nie słychać jak powinno. Wiąże się to z tym z reguły, że jeden ze śladów zakrywa swoim nasileniem brzmienia drugi. Co masz zrobić, aby rozwiązać te problemy? 

Pod spodem przygotowałem dla Ciebie krótką listę, która mam nadzieję pomoże Ci osiągnąć odpowiednie rezultaty:

 

  1. Sprawdź jeszcze raz głośność tych śladów, które gryzą się cały czas ze sobą w utworze. Jak zwykle przypominam, że poprawne ustawienie głośności to zupełna podstawa, ale często zapominamy o tym elemencie przez co wszystko nie gra do końca nam w projekcie jak powinno. 
  2. Spróbuj rozbić walczące ze sobą ścieżki w panoramie. Z reguły tak jest kiedy wszystkiego mamy za dużo na środku, to elementy za bardzo walczą pomiędzy sobą. Uzyskaj przestrzeń w utworze i przejrzystość stosując tzw. panning. Dodam, że oprócz poprawnej głośności jest to jeden z kluczowych elementów, bowiem może okazać się, że rozbijając elementy na prawo i lewo nie będziemy musieli tak mocno stosować korekcji audio na tych śladach. Dzięki temu zachowasz ich oryginalną moc jaką uzyskałaś/uzyskałeś podczas etapu produkcji.
  3. Korekcja audio – kiedy masz ślady, które dla przykładu walczą zakres w okolicy 300-600 hz, to spróbuj jeden z nich obciąć korekcją w tym zakresie. Jeśli dalej jest problem to spróbuj podbić drugi ślad w nieco wyższych częstotliwościach w tym przykładzie w okolicy 750-1250 hz celem wyciągnięcia go w utworze do przodu.
  4. Jeśli to co wyżej napisałem zawodzi, to spróbuj po prostu wyłączyć jeden z elementów w aranżacji, który powoduje walkę w wybranym zakresie częstotliwości. Zobacz czy teraz nie jest lepiej. Jeśli tak, to po prostu wprowadź poprawkę do aranżacji. W wielu przypadkach sprawdza się bowiem formuła – im mniej tym lepiej.

Szczególnie ta ostatnia porada powinna być dla Ciebie bardzo ważna mówiąc szczerze.

Dobra aranżacja oraz dobry dobór dźwięków (mowa o rejestracji i produkcji dźwiękowej) daje możliwość osiągnięcia zawodowego rezultatu.

Dlatego zamiast grzebać bez końca w narzędziach, szukając rozwiązania wyżej wspomnianego problemu, to warto wrócić do aranżacji i przeanalizować czy nie przesadziłaś/przesadziłeś z ilością elementów w aranżacji lub czy twoja realizacja dźwięku i produkcja muzyki jest na takim poziomie jak powinna. 

Mam nadzieję, że dzięki tym kilku poradom twoje miksowanie utworów muzycznych stanie się dla Ciebie prostsze.

Tworzysz utwory na dobrym poziomie? Brakuje im jednak tego finalnego szlifu?

Skorzystaj z mojego wsparcia w tym temacie. Od łat zajmuje się takimi tematami jak produkcja muzyki lub mix mastering. Zapraszam do kontaktu.