
Mix mastering poradnik – współpraca z inżynierem dźwięku
31 maja, 2022
Realizacja dźwięku – na czym polega ta praca?
29 lipca, 2022Jeśli chodzi o taki temat jak produkcja muzyki, każdy ma swój styl, swoje podejście do tego jak przejść przez ten proces. Jednak należy zwrócić uwagę na to, iż pewne rzeczy są niezmienne w tym etapie tworzenia utworów muzycznych.
Problem polega na tym, iż dosyć często w ramach tych podstawowych etapów możemy popełniać proste błędy, które przekładają się na frustrację oraz osiągnięcie słabego rezultatu muzycznego. Może sobie nawet nie zdajesz sprawy z tego, że popełniasz te błedy. Dlatego zapraszam Ciebie do zapoznania się z nimi w tym artykule.
Produkcja muzyki – błędy jakich należy unikać:
1. Nadprodukcja
Być może brzmi to niezrozumiale, ale dosyć często mamy do czynienia z tym podstawowym błędem podczas produkowania utworów. Problem – dosyć często zdarza się tak, że tworzymy utwór bez mocnej podstawowej idei w jakim kierunku całość ma iść. Warto zwrócić uwagę, iż tworząc utwór w wybranym gatunku muzycznym trzeba wstępnie dokładnie przeanalizować, co aktualnie jest popularne wśród słuchaczy i jakie fundamentalne elementy składają się na tego typu utwory. Bez tego nie będziesz wiedziała/wiedział w jaką stronę dokładnie iść jeśli chodzi o produkcję oraz aranż. I w takim wypadku końcowy efekt będzie składał się tylko z dokładanych śladów do projektu, które nie będą nic ciekawego wnosiły do całości.
Warto zwrócić uwagę, iż niemal w każdym gatunku muzycznym najbardziej popularne utwory zwykle zawierają nie za dużą ilość elementów, ale całość jest tak zutylizowana, że słuchacz nie ma czasu na nudę i chce słuchać tego typu utwory wiele razy. Skup się więc na kluczowych elementach jakie tworzą popularne aranżacje i staraj się trzymać sprawdzonych formuł. Oczywiście nie chce tym samym ograniczać twojej kreatywności , ale zrób to z głową – najpierw doszlifuj aranż, a później zacznij jeszcze wprowadzać swoje smaczki. Ale polecam testować całość od razu po twoich bliskich, znajomych. Dzięki temu będziesz wiedziała/wiedział, że twój przekaz jest prawidłowy.
2. Brak skończonych utworów
Ten punkt, to ja 20 lat temu. Pamiętam w tamtym okresie jak na swoim dysku miałem całe stosy zaczętych pętli, ale nie mogłem praktycznie dokończyć żadnego z utworów. Powodów było wiele, ale jednym z nich było to, że po prostu z reguły idea nie do końca mnie ciągła do tego, żeby wykończyć całość. Być może mogę zwalić to na mój młodzieńczy wiek , ale z całą pewnością był to jeden z tych błędów jaki teraz bym starał się unikać.
Dlatego tutaj formuła jest prosta. Staraj się kończyć praktycznie każdy ze swoich tematów. Nawet jak do końca nie będziesz zadowolona/zadowolony z całości, to pamiętaj, że jest to proces. Dzięki niemu po pierwsze zbieramy doświadczenie jako producentka muzyczna producent muzyczny, a po drugie nabieramy sporej dawki cierpliwości, bo jest to jeden z tych czynników charakterologicznych bez którego cieżko będzie sobie poradzić w tym zawodzie. Oprócz tego twoje uszy cały czas będą nabierały doświadczenia. Ja jako instruktor mogę przekazać podstawową wiedzę w temacie produkcja muzyki, czy też mix mastering, ale ucho możesz wyrobić tylko swoją pracą.
Lepsze ucho – lepsze rezultaty
3. Brak podstaw teorii muzyki, nie muszę umieć grać na żadnym instrumencie
Nie chodzi o to, abyś została/został wirtuozem w graniu na wybranym instrumencie muzyczym. Ale powiem Ci szczerą prawdę. Nawet podstawowa umiejętność grania oraz nauka także w podstawach teorii muzyki daje bardzo dużą przewagę na start. I to nie tylko w kwestii produkcji muzyki, ale także w przypadku miksu i masteringu utworów. Dzięki tej wiedzy będziesz wiedziała/wiedział jak wybrane instrumenty brzmią w kontekście reszty, co przełoży się na lepsze rezultaty w krótszym czasie. Teoria z kolei daje tą przewagę, że będziesz świadoma/świadom budowania aranżacji.
Klasyczny błąd przy budowie utworów jest taki, iż dobieramy złą tonację czy to dla wokalistki/wokalisty lub po prostu w odniesieniu np. do brzmienia basu (szczególnie w przypadku kiedy schodzimy z partiami bardzo nisko i chociaż harmonie i melodie w utworze będą brzmiały w porządku, to bas będzie nam po prostu brzmiał kiepsko). Bez podstaw teorii cieżko od razu wychwycić wszystko w tym zakresie tematycznym. Robiąc to na tzw. “czuja” będziemy nie potrzebnie tracili czas. Częste pytanie jakie mam brzmi – na jakim instrumencie się nauczyć grać. Jak tworzysz muzykę na komputerze, to najlepszą opcją jest zdecydowanie nauka gry na pianinie.
4. Mix mastering utworu – nie siedź nad tym za długo
Kolejny klasyczny problem z jakim kiedyś borykałem się sam, a teraz widzę to po osobach z którymi współpracuję w ramach szkoleń, czy też w studio.
Tutaj także rozwiązanie jest proste. Wprowadzaj sobie terminy w jakich chcesz skończyć wybrany utwór nad którym pracujesz. Zawsze jest tak, że z czasem z czegoś nie będziesz do końca zadowolony/zadowolona. Jak powyżej to jest proces. Ale przeciąganie tematów związanych z produkcją muzyki lub miksem masteringiem przełoży się na to, iż kompletnie stracisz do tego zapał. W najgorszej sytuacji, szczególnie kiedy zajmujesz się muzyką w stylu POP, twój utwór straci swoją świeżość, bo na rynku pojawi się już inny nurt.
Sam to przerabiałem na własnej skórze we współpracy z jednym z producentów kilka lat temu, dlatego szczególnie uczulam Ciebie w tym temacie, że lepiej stworzyć 10 utworów muzycznych w ciągu połowy roku, niż siedzieć na tym wybranym jednym w tym samym okresie czasu.
5. Kup dobre monitory – nie warto ładować się w budżetówki
Są pewne rzeczy na których można zaoszczędzić w temacie produkcji muzyki oraz miksu i masteringu. Ale zawsze polecam zakup najlepszych monitorów na jakie Ciebie stać. Jeśli nie masz odpowiedniej gotówki, to po prostu poczekaj te kilka miesięcy i dozbieraj na coś, co będzie dawało Ci bardzo dobre pole odsłuchowe na lata. Nawet jak masz problem z akustyką w twoim pomieszczeniu dobre monitory odstawione od ściany będą robiły swoją robotę. Z czasem kiedy jak wcześniej wspomniałem twoje ucho nabierze jeszcze większego doświadczenia docenisz szczegółowość odbioru oraz odpowiednie pole stereofoniczne. Przełoży się to w ostateczności na szybsze uzyskanie odpowiedniego rezultatu.
Potrzebujesz pomocy w doborze odpowiedniego sprzętu lub stworzenia studia domowego, nagrań od podstaw? Pamiętaj, że zawsze możesz pisać do mnie w tym temacie.
6. Żle zarejestrowane ślady
Pamiętaj, że żaden efekt (czytaj korektor dźwięku lub kompresor) nie pomoże tobie, kiedy nie zadbałaś/zadbałeś o jakość rejestrowanego instrumentu. Nastawienie, że uda Ci się to poprawić podczas dalszych etapów pracy jest za reguły błędne. Skupiając się na poprawnej rejestracji i dobraniu dźwięków podczas produkcji pozwoli tobie uzyskać dużo szybciej zamierzony rezulat.
Zwróć więc uwagę na odpowiednie dostrojenie instrumentów, łącznie z bębnami . To samo tyczy się doboru brzmień do utworu. Szkic aranżu możesz zrobić na obojętnie czym, ale później kiedy przyjdzie czas produkcji staraj się uzyskać na tym etapie już jak najlepsze brzmienie.
Zaufaj mi. To co napisałem powyżej w tym akapicie jest po prostu kluczowe dla uzyskania wysokiej jakości produkcji.
Lepiej zarejstrowane instrumenty, lepiej dobrane brzmienia – mniej pracy podczas miksu i zawodowy rezultat
7. Nie rób wszystkiego samemu
Oczywiście można by polemizować w tej kwestii, ale prawda jest taka, że dla większości z nas osiągnąć zamierzone rezultaty samemu będzie bardzo ciężko. Dla przykładu możesz być dobrym producentem, ale mieć problemu podczas miksu i masteringu. Tak samo może nie specjalizujesz się w rejestracji, ale jesteś bardzo dobrym producentem.
Jeśli zmagasz się z którymś z tych etapów tworzenia utworów, to pamiętaj, iż warto skorzystać ze wsparcia innych ludzi, którzy mają duże doświadczenie w tym temacie.
W sieci znajdziesz sporo artykułów oraz darmowych szkoleń np. na youtube. Ale w większości przypadków wiedza ta nie jest usystematyzowana na tyle, aby w krótkim czasie przełożyła się na podwyższenie twojej świadomości jako producentka muzyczna producent muzyczny.
Z produkcją muzyki oraz inżynierią dźwięku jestem związany już ponad 20 lat. Od ponad 10 lat zajmuje się także szkoleniem indywidualnym osób w takich obszarach jak:
– obsługa programów muzycznych
W ramach swojej pracy współpracowałem z wieloma artystami w gatunkach muzyka popularna i alternatywna. Dlatego jeśli czujesz, że potrzebujesz wsparcia w którymś z tych tematów, to zapraszam do kontaktu.