Mix mastering poradnik - po co jest saturacja?

Mix mastering poradnik – po co jest saturacja?

Produkcja muzyki POP - na co zwracać uwagę
Produkcja muzyki POP – na co zwracać uwagę?
31 marca, 2022
Mix mastering poradnik - współpraca z inżynierem dźwięku
Mix mastering poradnik – współpraca z inżynierem dźwięku
31 maja, 2022
Pokaż wszystko

Mix mastering poradnik – po co jest saturacja?

mix mastering poradnik - po co jest saturacja?

Saturacja – zastosowanie w muzyce

 

Saturacja jest tego typu efektem, którego można z powodzeniem wykorzystać w ramach różnych scenariuszach jeśli chodzi o mix mastering muzyki, a także podczas takiego etapu jak produkcja muzyki. 

 

Oczywiście inne będzie zastosowanie tego narzędzia np. w przypadku kiedy pracujemy nad materiałem metalowym lub rockowym i wykorzystujemy efekt sprzężenia zwrotnego materiału po to, aby uzyskać mocne przesterowane brzmienie gitarowe. 

 

Z kolei w przypadku pracy nad miksem i masteringiem projektów muzycznych efekt ten wykorzystany we właściwy sposób może wpłynąć na to, iż nasze ślady będą brzmiały bardziej soczyście, wyraziście. 

 

Pod spodem znajdziesz wideo w którym pokazuję, jak wykorzystałem tego typu efekt na jednym ze śładów dźwiękowych. Dokładnie chodziło tutaj o prostą pętlę perkusyjną, która oryginalnie chociaż miała dobrą rytmikę, to w zakresie brzmieniowym nie była ona pełna jak powinna. Mówiąc kolokwialnie słuchając jej w odniesieniu do pozostałych śladów przed procesowaniem można wyraźnie zauważyć, iż brzmi ona dosyć “cienko”. 

 

 

W ramach przykładu z wideo wykorzystałem efekt Dirt z pakietu Komplete firmy Native Instruments. Jest to dobra i prosta w obsłudze wtyczka, dlatego zachęcam do sprawdzenia dema i pobrania ze strony producenta. Przygotował on też dla nas sporo już gotowych ustawień fabrycznych, które dobrze sprawdzają się w przypisanych im sytuacjach. 

Saturacja – co daje i na co zwrócić uwagę? 

 

Dzięki zastosowaniu efektu saturacji nasz ślad perkusyjny stał się dużo bardziej pełniejszy brzmieniowo po przeprocesowaniu. W efekcie saturator sprzężając dźwięk dodał do niego składowe harmoniczne w wybranym spektrum częstotliwości, co przełożyło się na uzyskanie bardziej wyrazistego oraz “mięsistego” brzmienia. 

 

Pamiętaj jednak o jednym. Zbyt mocna saturacja w przypadku kiedy pracujemy na takim etapie jak mix mastering i chcemy uzyskać efekt pełniejszego brzmienia w całości projektu może doprowadzić do tego, iż za bardzo zostaną zjedzone nasze oryginalne transjenty. Czyli efektem ubocznym złego zastosowania tego narzędzia będzie pogorszenie się dynamiki utworu. Dlatego tak jak w przykładzie wideo pokazałem, spróbuj stosować ten efekt w opcji równoległej mieszania dwóch sygnałów. Oryginalnego oraz tego który został już przepuszczony przez efekt. Do tego z reguły służą takie gałki wbudowane w narzędzia jak MIX lub DRY/WET. 

 

Jako ekstra podpowiedź powiem Ci, że jest jeszcze lepsze rozwiązanie. Mianowicie dodaj ten efekt na kanał typu AUX/RETURN. Dzięki temu będziesz mogła/mógł uzyskać bardziej spójne brzmienie całości wykorzystując to samo ustawienie efektu na wielu kanałach jednocześnie i wprowadzając je na ścieżki w kilku, kilkunastu procentach. Dodatkowo kanał AUX/RETURN daje Ci możliwość zastosowania korekcji audio za samym efektem. Tym samym możesz dalej wpłynąć na brzmienie saturacji w całym miksie utworu. Dosyć często stosuję taką technikę, kiedy nie chce dodatkowego efektu saturacji w niskim spektrum częstotliwości (np. na śladzie ze stopą). 

 

Tak jak wspomniałem oczywiście na gitarach mocno sprzężamy sygnał, aby uzyskać interesujące nas brzmienie. Natomiast kiedy wchodzimy w tematy takie jak mix mastering, to pamiętaj, iż w większości wypadków wystarczy lekka ingerencja w materiał saturatorem, aby uzyskać pożądany efekt. 

 

Miłego saturowania!

 

W przypadku kiedy potrzebujesz wsparcia w tematach takich jak mix mastering lub produkcja muzyki, zapraszam do zapoznania się z ofertą na stronie i kontaktu.