Mix mastering poradnik - technika MID/SIDE

Mix mastering poradnik – technika MID/SIDE

Mix i mastering poradnik - wtyczki vs analogowy sprzęt
Mix i mastering poradnik – wtyczki vs analogowy sprzęt
24 września, 2021
Mix mastering poradnik - 5 kluczowych częstotliwości w utworach
Mix mastering poradnik – 5 kluczowych częstotliwości w utworach
21 października, 2021
Pokaż wszystko

Mix mastering poradnik – technika MID/SIDE

Mix mastering poradnik - technika MID/SIDE

Mix mastering poradnik – do czego służy procesowanie MID/SIDE?

 

Nie dawno miałem przyjemność przygotować szkolenie indywidualnie z miksu i masteringu dla Marcina. Po zapoznaniu się z materiałem Marcin przesłał mi jeszcze kilka pytań. Jedno z nich dotyczyło techniki Mid/Side. Jeśli spotkaliście się z tym zagadnieniem, ale do końca nie wiecie o co w tym chodzi to więcej informacji podaję poniżej. To była odpowiedź dla niego, tak więc wklejam ją dla Was bez edycji.

Mid/Side to technika wpływania na wybrane zakresy częstotliwości w ramach korekcji audio. Tylko w przypadku kiedy standardowo
wykorzystujesz korektor, to wtedy wpływasz na wszystkie przestrzenie na raz w utworze. Mianowicie jest to suma: kanałów prawo lewo oraz sygnałów mono i stereofonicznych. Wykorzystując funkcję mid/side dostępną w korektorze audio możesz korygować tylko to co jest albo w mono albo w stereo. Spróbuj sobie pobrać  wtyczkę A1 Stereocontrol.

O niej mówiłem w szkoleniu i tam sobie zacznij manipulować przestrzenią. Zobaczysz jak działa funkcja mid/side. Plus wykorzystania tej techniki w korekcji audio jest taki, że możesz wpływać na wybrane zakresy częstotliwości, tak więc jak Ci na ścieżce stereo pogłos zamula np. w okolicach 200 hz to wrzucasz na nią korektor włączasz funkcję mid/side i przełączasz na tryb side i czyścisz tylko te 200 hz w przestrzeni stereo a definicja brzmienia która jest w mono dalej zostaje przez to nie cierpi na tym oryginalna dynamika instrumentu.

Technikę tą możecie wykorzystywać na każdym etapie pracy nad Waszymi projektami.

Od bezpośredniego wpływu na ścieżki w aranżacji. Szczególnie na tych które mają problem z przejrzystością materiału po dodaniu efektów stereofonicznych. Oprócz tego tego typu manipulację dźwiękiem można stosować także na grupach instrumentów celem lekkiego poszerzenia ich w stereofonii (jeśli na śladach już znajduje się tego typu informacja).

No i finalnie do jakiegoś czasu temat ten był swoistym Graalem na etapie masteringu. Dzięki stosowaniu tej techniki na finalnym etapie inżynierowie poszerzali stereofonię, co przekładało się na uzyskanie jeszcze bardziej spektakularnych efektów przestrzennych. Na szczęście teraz każdy może już wykorzystywać tego typu manipulację materiałem celem uzyskania zawodowych rezultatów.

Czy wiesz, że oprócz miksu i masteringu zajmuję się takżę takim tematem jak produkcja muzyki na zamówienie? Jeśli interesuje Was współpraca ze mną to zapraszam do kontaktu.

Logowanie

Nie pamiętasz hasła?

Stworzyć konto?