
Jak zostać producentem muzycznym?
26 lipca, 2021
Jak zostać i ile zarabia producent muzyczny?
30 sierpnia, 2021Mastering, czyli usługa polegająca na podniesieniu głośności utworów do wymaganych standardów można podzielić na kilka etapów.
- Maksymalizacja poziomu utworu lub utworów.
- Dostosowanie balansu częstotliwości.
- Dokonanie edycji w utworze – czyli np. manipulacja głośnością, czy też szerokością bazy stereofonii w utworze.
- Dodanie kodów PQ, ISRC i metadanych.
To co z reguły odróżnia inżynierów dźwiękowych z wysokiej półki od reszty, to umiejętność stworzenia efektu odpowiedniej głośności przy zachowaniu zrównoważonego tonalnie balansu. Tak więc ważna tutaj jest także kwestia smaku jak daleko można posunąć się, aby nie zepsuć tego co udało się osiągnąć artyście na etapie produkcji i miksu muzyki. Oczywiście każdy DAW (Digital Audio Workstation – program do produkcji muzyki) ma w swoim arsenale narzędzia, dzięki którym można osiągnąć zamierzony rezultat, ale należy najpierw zwrócić uwagę na fundamentalne aspekty, dzięki którym osiągniemy co chcemy.
Posłuchaj miksu utworu jako całości, zamiast słuchać poszczególnych części.
Nie słuchaj jak producent, nie słuchaj jak inżynier dźwięku. Dobrzy inżynierowie masteringu potrafią odciąć się od fragmentarycznego działania poszczególnych partii utworu i usłyszeć go jako całość, tak jak robi to słuchająca publiczność.
Znajdź najważniejszy element w utworze.
W większości współczesnych piosenek radiowych wokal jest najważniejszym elementem, chyba że mamy do czynienia z utworem instrumentalnym. Oznacza to, że jednym naszych głównych zadań podczas etapu masteringu jest upewnienie się, że wokal w utworze jest wyraźnie podkreślony.
Jaki rezultat chcesz uzyskać?
Zanim zaczniesz manipulować parametrami wybranych narzędzi, warto mieć wyobrażenie o tym, jak chcemy, aby nasz utwór brzmiał po zakończeniu naszych działań. Zwróć uwagę na następujące aspekty:
- Czy jest jakaś częstotliwość, która wydaje się wyskakiwać w miksie utworu?
- Są jakieś częstotliwości, których wydaje się brakować?
- Utwór jest wystarczająco energetyczny?
- Miks utworu jest wystarczająco głośny?
- Czy słyszysz wyraźnie główny element?
Zacznij od podniesienia poziomu utworu.
Może wydawać Ci się to dziwne, aby robić to na samym początku, ale dla większości z osób które nie mają pewności jeśli chodzi o poprawny odsłuch pełnego zakresu częstotliwości najlepszym ruchem na początek będzie podniesienie głośności całego utworu. Staraj się tym samym najpierw uzyskać docelowy rezultat w odniesieniu do utworów referencyjnych na jakich będziesz się wzorował. Dzięki temu dokładnie będzie można usłyszeć jak utwór zachowuje się po pogłośnieniu i dopiero wtedy można się skupić na elementach, które mogą jeszcze polepszyć jego odbiór u docelowego słuchacza (czyli to, o czym wspomniałem powyżej). Oczywiście jeśli nabraliście już pewności w swoich decyzjach i macie precyzyjne pole odsłuchowe to wtedy nie ma już takiej potrzeby, ale to jest zdecydowanie dobry zwyczaj, aby sprawdzić najpierw utwór nawet na szybko jak całościowo będzie się on zachowywał po pogłośnieniu. Dzięki temu w szybki sposób możemy podjąć odpowiednie decyzje celem uzyskania klarownego tonalnie rezultatu.
Dostosuj głośność poszczególnych utworów.
Jeśli pracujecie nad płytą i zajmujecie się masteringiem kilku projektów, to wtedy należy pamiętać o tym, aby całość miała zachowany taki sam poziom głośności.
Unikajmy przekompresowania materiału dźwiękowego.
Jednym z podstawowych błędów jaki może się pojawić u początkującego adepta sztuki masteringu jest przekompresowanie materiały dźwiękowego.
- Za mocna ingerencja w dynamiczny materiał dźwiękowy spowoduje wyssanie życia z naszego utworu – sprawiając, że brzmi on słabiej, a nie bardziej energetycznie.
- Warto zwrócić uwagę, iż eksportując przekompresowany utwór do formatu mp3, niektóre kodeki mogą mieć problem z obróbką takiego materiału i w rezultacie mogą wprowadzić niepożądane efekty uboczne do utworu.
- Słuchając przekompresowanego materiału słuchacz może szybko się zmęczyć jej odsłuchiwaniem, co przełoży się na cykl długości życia finalnego produktu.
- Finalnie przekompresowany utwór, który jest np. odtwarzany w radio, czy też w klubie ze względu na dalsze procesowanie odpowiednimi narzędziami w tych miejscach może brzmieć jeszcze gorzej.
Szukacie profesjonalisty w temacie mastering utworów? Zapraszam do zapoznania się z moimi usługami lub kursami na stronie.