Wtyczki VST – czy darmowe alternatywy też są dobre?
Dosyć często w ramach prowadzenia moich warsztatów oraz szkoleń z klientami przewija mi się to pytanie oraz drugie jakie wiąże się z tym na jakim programie pracuję.
Zacznę od tego, że jeżeli chodzi o mix mastering to pracuję codziennie na Logic Pro. Natomiast większość z tych rzeczy, które w nim wykonuję można bez problemu odwzorować w innych programach do produkcji muzyki. Co do tematu wtyczek, to w ramach moich kursów zawsze staram się znaleźć dla Was bardzo dobre darmowe alternatywy, które nawet w późniejszym czasie jak zbierzecie już większe doświadczenie i będziecie mieli budżet na zakup płatnych narzędzi dalej będziecie zdecydowanie wykorzystywali.
Darmowe wtyczki VST – Lista
Pod spodem zebrałem dla Was listę moim zdaniem najbardziej przydatnych i bardzo dobrych jakościowo na dzień dzisiejszy wtyczek, które będziecie mogli wykorzystywać w ramach swoich projektów muzycznych. Wtyczki te nadają się idealnie do produkcji muzyki jak i takich etapów jak mix mastering. Wtyczki VST do wokalu? – jeśli szukacie dobrych darmowych alternatyw, to trafiliście we właściwe miejsce.
Ile razy już z niego skorzystałem w życiu. Praktycznie w każdej sesji znajdzie się dla niego miejsce, bardzo prosty w obsłudze i pokazujący w punkt co wybrane częstotliwości mogą zrobić z dźwiękiem. Jak macie w swoim programie zwykły graficzny korektor to ten parametryk będzie jego bardzo dobrym uzupełnieniem. Zdecydowanie polecam!

Kolejna mistrzowska wtyczka, która ląduje w każdej mojej sesji. Bardzo dobrze ogarnia dynamikę na pojedynczych śladach lub grupach instrumentów oraz na ich sumie. Można nawet sporo z nim przycisnąć materiał, celem jego sklejenia, ale w dalszym ciągu będzie to się odbywało bez efektów ubocznych jak np. pompowanie materiału. To jest kolejny klasyk, który polecam zdecydowanie.
3. Korektor EQ, podbijacz niskich częstotliwości – Bark of dog

Kolejny darmowy klasyk. Brakuje wam mięsa w niskich częstotliwościach? Czujecie, że jak porównujecie swoje projekty do profesjonalnych referencji, to macie za mało basu? To narzędzie stosowane na świeże ucho

da Wam możliwość wypełnienia niskiego zakresu częstotliwości.
4. Kontrola transjentów – Bitter Sweet

Wasze instrumenty brzmią dobrze, ale gubią się w miksie lub za ostro się wybijają? Wtyczka bittersweet daje możliwość kontroli transientów, czyli początkowego uderzenia jakie powstaje w wyniku wybicia się fali dźwiękowej. Dzięki temu bez użycia kompresji możemy ładnie wyciągnąć elementy w miksie lub wygładzić coś ostrego.
5. Kompresor z charakterem – DC1A

Bardzo prosty w użyciu kompresor z ładną saturacją. Idealnie nadaje się do dodania “mięsa” do suchych śladów, a przy tym nie jest w tym temacie taki ordynarny jak większość tego typu wtyczek. Polecam sprawdzić bezpośrednio na śladzie z opcją mix na ok 50 %. No i pamiętajcie żeby przed i po włączeniu efektu zachować taką samą głośność. Tylko tak będziecie słyszeli co daje dany efekt.
Absolutny już klasyk do finalizacji głośności utworów i nie tylko. Kilka narzędzi w jednym między innymi kliper, kompresor, limiter wysokich częstotliwości (który także można wykorzystać jako deeser). Jak nie macie budżetu, a potrzebujecie dobrej darmówki , to nie musicie dłużej szukać.
8. Kompresor wielozakresowy – TDR Nova (darmowa wersja)

Kolejny absolutny klasyk. Chcecie zbić bardziej stopę z basem w miksie – proszę. Za ostra góra w miksie? Proszę, za ostre częstotliwości na śladach? Proszę bez utraty głośności jak w przypadku korzystania z korektora audio ten kompresor wielozakresowy/korektor dynamiczny zadba o wasz materiał.
9. Narzędzia do mierzenia głośności utworów, analizy nasycenia wybranych częstotliwości, kompatybilności w mono – Voxengo Span i Youlean Loudness Meter.
Na koniec tylko dodam, iż jeżeli chodzi o modulację dźwięków to większość Waszych programów ma sporo tego typu narzędzi już na pokładzie, dlatego zachęcam do sprawdzenia wszystkiego i ich stosowania.
Jedyne nad czym warto się rzeczywiście zastanowić, to ewentualnie zakup dobrego efektu typu pogłos i limitera, oraz jakiegoś agresywnego kompresora w stylu FET i dobrego saturatora, ponieważ te narzędzia mają jednak dużo lepszą jakość w ramach płatnych wtyczek dostępnych na rynku.
Szukacie możliwości zdobycia większej wiedzy z zakresu takiego jak
produkcja muzyki, tematów takich jak
mix mastering? To zapraszam do kontaktu bezpośredniego za pomocą
formularza celem omówienia potrzeb i warunków współpracy.