Miks utworu - stopa i bas, czyli odwieczny problem.

Miks utworu – stopa i bas, czyli odwieczny problem.

Produkcja muzyki - aktywne słuchanie utworów referencyjnych
Produkcja muzyki – aktywne słuchanie utworów referencyjnych
1 grudnia, 2020
warsztaty miks mastering
Warsztaty miks i mastering – zmieniam koncept nauki dla Was
2 marca, 2021

Miks utworu – stopa i bas, czyli odwieczny problem.

Miks utworu - stopa i bas, czyli odwieczny problem.

Zacznijcie od kompozycji!

STOPA I BAS, czyli odwieczny problem z jakim zmagają się początkujące osoby w swoich produkcjach. Jak dobrze osadzić te elementy, aby to wszystko grało z pełną mocą i przejrzyście. Na mojej stronie znajdziecie szkolenie poświęcone temu zagadnieniu, ale dodam jeszcze od siebie, że tak po prawdzie cała magia odbywa się już na etapie formułowania partii melodycznych i rytmicznych.

Postawcie na aranż.

Czyli jeżeli chcecie mieć czytelne te dwa elementy, to oczywiście najprościej zaaranżować je tak, że partie basowe będą grały pomiędzy stopą. W przypadku, kiedy bas wybrzmiewa i nachodzi na stopę, to w tym momencie jeszcze bez jakiejkolwiek obróbki tego wszystkiego wystarczy się tylko skupić na zmianie jego głośności w tych momentach, celem uzyskania odpowiedniej separacji. Druga metodologia – czyli jeżeli macie fajną linię basową, ale jeżeli nachodzi ona na stopę – w tych momentach kiedy wchodzi bas i nachodzi na stopę po rejestracji, wystarczy go tylko przesunąć o kilka milisekund w Waszym programie do produkcji muzyki i od razu będziecie mieli lepszą przejrzystość pomiędzy tymi elementami (ludzkie ucho dosyć często przyjemnie odbiera takie zmiany, bowiem z reguły dodają one jeszcze dodatkowe poruszenie w rytmice) .

I co? Nie trzeba tyle już kręcić efektami i rezultat też lepszy.

Jak to wszystko ładnie sobie zaplanujecie w aranżu, to dużo więcej mięsa będzie można zostawić na tych dwóch elementach, bo nie będą one aż tak ze sobą walczyły pomiędzy sobą. Polecam to wszystko sobie jeszcze ogarnąć zanim przejdziecie do miksowania całości, bo wiele dobrego można zrobić przemyślanymi decyzjami w trakcie tworzenia muzyki.