Produkcja muzyki - 6 prostych porad, aby uzyskać lepiej brzmiący utwór

6 prostych porad, aby uzyskać lepiej brzmiący utwór

logic pro x szkolenie kurs obsługa
Logic Pro aktualizacja 10.4.5 – opcja dynamicznego ładowania wtyczek
18 września, 2019
Jak uzyskać lepsze brzmienie perkusji?
Jak uzyskać lepsze brzmienie podkładów perkusyjnych w utworach?
12 grudnia, 2019
logic pro x szkolenie kurs obsługa
Logic Pro aktualizacja 10.4.5 – opcja dynamicznego ładowania wtyczek
18 września, 2019
Jak uzyskać lepsze brzmienie perkusji?
Jak uzyskać lepsze brzmienie podkładów perkusyjnych w utworach?
12 grudnia, 2019
Pokaż wszystko

6 prostych porad, aby uzyskać lepiej brzmiący utwór

6 prostych porad, aby uzyskać lepiej brzmiący utwór

Produkcja muzyki to nie łatwy kawałek chleba.  Czy myślisz już, że to koniec?

Oczywiście, że nie – mimo tego iż stosowałeś swoje sprawdzone formuły podczas tworzenia muzyki warto sesję wyeksportować do pojedynczych ścieżek audio przy założeniu, iż jakiekolwiek efekty dynamiczne zostaną wyłączone na sumie stereo. Pamiętajcie też, aby nie przekraczać najwyższej wartości głośności na wskaźniku sumy stereo powyżej wartości – 4db. Da to jeszcze zdrową przestrzeń do tego, żeby w kolejnym etapie szlifowania brzmienia utworu polepszyć jego dynamikę. Co potem? Importuję ścieżki audio do nowej sesji i zaczynamy etap miksowania (warto sobie zrobić przerwę minimum 1-2 dni, aby podejść do procesu na świeżo). Przed pierwszym odsłuchem tego co wyprodukowaliśmy pamiętajcie o wybraniu 1-2 utworów referencyjnych celem porównania, gdzie jesteście, a gdzie chcielibyście być. Jak zrównacie głośność utworów referencyjnych do własnej produkcji to od razu będzie słychać co wymaga poprawki (czyli np. jak brzmi stopa, werbel, wokal itp. – chodzi o te najbardziej podstawowe rzeczy, czyli głośność, korekcja audio).

No to zaczynamy miksowanie!

  • Przygotuj miks:

– po zaimportowaniu ścieżek ustaw wstępnie ich głośność oraz rozłóż elementy w panoramie (prawy/lewy kanał – pamiętaj, aby utrzymać przy tym balans jeżeli chodzi o ilość elementów na jednej stronie oraz ich moc, czyli w jakim zakresie częstotliwości działają, jak będzie np. za dużo instrumentów na jednej stronie z niskiego rejestru, a na drugiej pozostaną same elementy tylko z wysokimi częstotliwościami, to nie będzie to za dobrze brzmiało w całości), rozbicie na lewy i prawy kanał instrumentów pozwoli na uzyskanie większej przestrzeni i separacji w utworze, czyli stworzy bardziej transparenty miks utworu

– czy warto wrzucić kompresor na sumę ścieżek na start czy nie? Ja jestem zwolennikiem sklejania całego utworu od razu w efekt kompresji; w większości przypadków i tak na jakimś etapie finalizacji utworu wykorzysta się ten efekt dlatego lepiej z niego już skorzystać na wstępie, żeby mieć od razu konkretny rezultat w postaci dynamicznego utworu – co do ustawień to wiele jest szkół, jeżeli chodzi o mnie to w przypadku muzyki dynamicznej jak mam na kompresorze opcję to wyłączam z kompresji filtrem niskie

częstotliwości gdzieś do około 150 hz, a później stosuję kompresję na poziomie 2-3 db, skala redukcji 4:1, parametr attack pomiędzy 10-30 ms, release tutaj też w zależności od rodzaju natężenia dynamiki pomiędzy 50 ms a 200 ms

  • Pogrupuj ścieżki:

– to jest metoda z której dosyć często korzystam, ale nie jest to wymagana reguła; pozwala ona na selekcję poszczególnych elementów, z reguły grupuję ścieżki w taki sposób: stopa z basem, instrumenty perkusyjne, instrumenty i efekty, wokale i te wszystkie grupy mają przyporządkowany tor audio, który pozwala mi niezależnie od tego co zrobię na pojedynczych ścieżkach kontrolować w całości większą ilość elementów na raz w odniesieniu do ich ogólnej głośności w utworze, korekcji audio (często stosuję jeszcze finalną korekcję na grupie, żeby jeszcze lepiej skleić całość projektu) i dynamiki (czyli stosowanie kompresji na grupie elementów, celem ich jeszcze lepszego sklejenia z resztą)

  • Wprowadź korekcję audio na pojedyncze ścieżki oraz grupy:

– po przeprowadzeniu dwóch pierwszych etapów jestem gotowy do wprowadzenia korekcji na poszczególne elementy celem uzyskania klarownej i zbalansowanej wizji w miksie; najwięcej czasu spędzam na uzyskaniu transparentności w środkowym spektrum częstotliwości, gdzie zazwyczaj najwięcej elementów okupuje miks (dlatego jak zastosujecie wstępnie rozbicie w panoramie lewy/prawy kanał, będzie już o wiele łatwiej); pamiętajcie tutaj o utworze referencyjnym, pozwoli on Wam wyostrzyć Wasz słuch na to jaką korekcję powinniście zastosować w swoim utworze celem uzyskania podobnych rezultatów

  • Dodaj kompresję celem uzyskania lepszej dynamiki w utworze:

–  tutaj dodam tylko na wstępie, że ten element nie jest wymagany zawsze na pojedynczych ścieżkach, czy też grupach np. w odniesieniu do muzyki klasycznej całą dynamikę na tym etapie bardziej się kontroluje stosowaniem odpowiedniej automatyzacji głośności na ścieżkach niż korzystaniem z kompresora, z drugiej strony jeżeli mamy bardziej dynamiczny projekt może

się też okazać, iż ścieżki które obrabiamy mają już wystarczającą ilość kompresji i dodatkowe wykorzystanie tego efektu może wpłynąć negatywnie na całość

  • Dodaj pogłos i echo celem uzyskania odpowiedniej przestrzeni:

– tutaj znowu to zależy wszystko od tego jak mocno korzystaliście już z tych efektów na etapie produkcji utworu; ważnym czynnikiem jest znowu zwrócenie uwagi na klarowność w ich zastosowaniu, tak więc jeżeli na waszym efekcie jest korektor audio to pamiętajcie, aby wycinać na pogłosie czy efekcie echo te częstotliwości, które mogą zabrudzić miks (mowa tutaj głównie o niskich częstotliwościach oraz wszystkim w okolicy 200 hz)

  • Korzystaj z automatyzacji poszczególnych efektów na ścieżkach

– już trochę o tym wspomniałem wcześniej, iż można automatyzować głośność elementów celem uzyskania lepszej dynamiki, ale to samo tyczy się efektów przestrzennych itp.; chodzi o to, aby całościowo uzyskać bardziej interesujący rezultat

To tyle, jeżeli chodzi o wstęp do tego jak zaczynam każdy miks utworu. Tworzenie muzyki to jedna sprawa, ale pamiętajcie o tym, iż warto także zwrócić uwagę na to co tutaj zaznaczyłem. Każdy inżynier dźwięku podchodzi do tego etapu inaczej, ale mam nadzieję, że kilka z tych porad pozwoli Wam na usystematyzowanie pracy i dzięki temu będziecie w szybszy sposób w stanie uzyskać satysfakcjonujący efekt finalny.

Szukacie porad w uzyskaniu lepszego brzmienia w swoich utworach?

Pamiętajcie, że na mojej stronie znajdziecie blog oraz szkolenia z obsługi programów oraz tematów takich jak produkcja muzyki oraz mix mastering. Dla zainteresowanych prowadzę także kursy indywidualne oraz warsztaty w studio. W razie zainteresowania zapraszam do kontaktu.