Mix i mastering poradnik - wysokie częstotliwości w utworze

Mix i mastering poradnik – wysokie częstotliwości w utworze

Ableton Live – środowisko do tworzenia muzyki
5 września, 2019
logic pro x szkolenie kurs obsługa
Logic Pro aktualizacja 10.4.5 – opcja dynamicznego ładowania wtyczek
18 września, 2019
Ableton Live – środowisko do tworzenia muzyki
5 września, 2019
logic pro x szkolenie kurs obsługa
Logic Pro aktualizacja 10.4.5 – opcja dynamicznego ładowania wtyczek
18 września, 2019
Pokaż wszystko

Mix i mastering poradnik – wysokie częstotliwości w utworze

stereostereosound - poradnik mix masteringsound - poradnik mix mastering

stereosound - poradnik mix mastering

Mix mastering – zasady poprawnego miksowania wysokich częstotliwości

Niedawno byłem z wizytą u jednego z moich klientów w kwestii porad związanych z takimi zagadnieniami jak mix mastering 

Analizując wyższy zakres częstotliwości jeżeli chodzi o brzmienie elementów instrumentalnych w projekcie i oczywiście co za każdym razem polecam porównywując go do podobnego utworu referencyjnego (tutaj akurat dobrą referencją był ostatni singiel Golec uOrkiestra @ Gromee feat. Bedoes – Górą Ty) doszedłem do wniosku, iż górne elementy w szczególności perkusyjne (partie złożone z pojedynczych audio próbek ze znanych paczek dźwiękowych) brzmią za ostro, za agresywnie. Brakowało im przyjemnego dla ucha “ciepła”.

Jednym z rozwiązań było skontrolowanie zakresów w okolicach 10 khz i wprowadzenie lekkiego obcięcia na filtrze półkowym (max -1.5 db). Drugim rozwiązaniem, które wprowadziliśmy już na etapie finalizacji utworu było zastosowanie efektu typu deeser z zakresem działania ustawionym na 6 khz w zwyż celem wprowadzenia lekkiej kompresji na te elementy, które za ostro wyskakują powyżej tego zakresu.

Te dwie strategie pozwoliły na uzyskanie przyjemniejszego dla ucha brzmienia w zakresie wysokich częstotliwości. Jeżeli coś mam jeszcze dodać w tym temacie od siebie to trzecim efektem jaki możecie czasami wypróbować w tym zakresie tematycznym jest narzędzie typu transient designer. W jego ramach parametrem attack  możecie już bezpośrednio na “ostro” brzmiącej ścieżce wygładzić jej brzmienie (stosując ruch w negatywną stronę). Pozwoli to na uzyskanie szybkiego efektu wygładzenia transientów, czyli początkowego uderzenia fali dźwięku.

Oczywiście pamiętajcie, że to co tu przedstawiłem można stosować w różnych konfiguracjach. Czasami sprawdzi się wszystko na raz a innym razem może się okazać, że wystarczy np. zastosować tylko lekką korekcję dźwięku.

Pozdrawiam i miłego produkowania oraz miksowania utworów Wam życzę.

P.S.

A już niedługo mam dla Was dobre info w zakresie prowadzenia stacjonarnych szkoleń, tak więc trzymajcie rękę na pulsie :).

Jeśli interesuje Was temat związany z etapem produkcji utworu jakim jest mix mastering to zachęcam do sprawdzenia mojej oferty usługowej i szkoleniowej  w kategorii kurs mix mastering na stronie.