Z racji tego, iż na co dzień zajmuję się oprócz szkoleń realizacja dźwięku na każdy element w projekcie mam trochę inne spojrzenie niż muzycy. Bardziej patrzę na to jak dana ścieżka dźwiękowa wkleja się brzmieniowo w całość utworu.
Najwięcej problemów sprawia nam bowiem znalezienie tych częstotliwości kluczowych, które bezpośrednio wpływają na kształt jej brzmienia oraz znalezienia optymalnych ustawień, aby docelowo złożyć dynamiczną i przejrzystą dla naszego ucha całość. W przypadku instrumentów basowych jeżeli macie tego typu problem to zwróćcie uwagę na kluczowe częstotliwości od których można zacząć korekcję materiału audio.
Zacznijmy od tego wszystkiego co znajduje się poniżej 100 hz. Tony niskie są ważne, ale pamiętajcie, że na małych głośnikach nie są one odzwierciedlane tak jakbyśmy chcieli. Dlatego też zakres powyżej 100 do 200 hz ma tutaj ważniejsze znaczenie i będzie znacząco wpływał na kształt brzmieniowy naszego instrumentu w zakresie dolnych częstotliwości.
Zwróćcie uwagę także na okolice 350 hz. Jeżeli chcecie, aby wasz instrument przebijał się bez problemu, przez Wasz gęsty miks w utworze to dosyć często podbicie w tym zakresie przełoży się na uzyskanie takiego rezultatu o jakim wspomniałem przed chwilą. Podobnie to wygląda z 700 hz. Jeżeli chodzi o zakres średnich i wyższych częstotliwości to jeżeli instrument jest dalej gdzieś schowany w utworze za pozostałym instrumentarium podbicie w zakresie od 1.5 khz wzwyż może dać dobry wynik (ale tutaj zalecałbym już stosowanie filtrów półkowych).
Nie bójcie się eksperymentować. Chociaż większość inżynierów czy też szkoleniowców powie Wam, żeby nie przesadzać z korekcją to po tych wszystkich latach jestem zdania, że najważniejsze jest to, aby instrument brzmiał po prostu dobrze w kontekście i nie ważne jest to jak to zrobiliście.
Chcecie dowiedzieć się więcej na temat miksu i masteringu muzyki ? Zachęcam do sprawdzenia oferty z kategorii kurs mix mastering lub w przypadku kiedy interesuje Was szkolenie indywidualne to proszę o kontakt bezpośredni Śledź nas na bieżąco na facebook’u , tam również zamieszczam mnóstwo szybkich podpowiedzi związanych takimi tematami jak produkcja muzyki, mix mastering.