Mix i mastering poradnik - kompresja kluczowa - średnie częstotliwości

Mix i mastering poradnik – kompresja kluczowa (sidechain) na ratunek

Mix i mastering poradnik - uzyskaj lepszą dynamikę w projekcie
Mix i mastering poradnik – uzyskaj lepszą dynamikę w projekcie
21 marca, 2017
Produkcja muzyki poradnik - jak nie utknąć w pętli?
Produkcja muzyki poradnik – jak nie utknąć w pętli?
24 kwietnia, 2019
Mix i mastering poradnik - uzyskaj lepszą dynamikę w projekcie
Mix i mastering poradnik – uzyskaj lepszą dynamikę w projekcie
21 marca, 2017
Produkcja muzyki poradnik - jak nie utknąć w pętli?
Produkcja muzyki poradnik – jak nie utknąć w pętli?
24 kwietnia, 2019
Pokaż wszystko

Mix i mastering poradnik – kompresja kluczowa (sidechain) na ratunek

Mix i mastering poradnik - kompresja kluczowa (sidechain) na ratunek

Mix i mastering poradnik – kompresja kluczowa (sidechain) na ratunek

Jeśli macie sytuację, iż jakieś ślady walczą ze sobą w środkowym spektrum częstotliwości,  a same instrumenty podobają się Wam w kontekście ich brzmienia w projekcie to warto wykorzystać jeszcze kompresor z opcją kluczowania (sidechain).

W jednym z ostatnich projektów miałem główną melodię w refrenie i dodatkowo pojawiały się tam jeszcze dynamiczne efekty wokalne, które były słyszalne w tym samym czasie co główna melodia.

Obie te ścieżki podobały mi się bardzo dlatego wybrałem, która miała być przewodnia w refrenie, a na drugą ścieżkę z efektami wokalnymi wrzuciłem kompresor z opcją sidechain. Kompresor ten nasłuchuje co się dzieje na ścieżce z główną melodią i w czasie kiedy obie te dwie ścieżki grają razem ścisza na chwilę sekwencję z dynamicznym wokalem.

Dzięki temu uzyskałem przejrzysty rezultat i ładnie się to teraz ze sobą wszystko klei.

Dodam tylko, iż to jest jedna z technik jaką możecie stosować, aby uzyskać przejrzystość pomiędzy śladami w Waszych projektach muzycznych. Oczywiście opcja kluczowania wiąże się także z wpływaniem na dynamikę wybranego śladu.

Dlatego jeśli jednak nie chcecie korzystać z tego typu narzędzia (chociaż z reguły wystarczy 1 do 2 db redukcji dynamicznej na wybranym dźwięku, aby uzyskać przejrzysty rezultat, co praktycznie nie jest słyszalne dla naszego ucha), to wtedy możecie jeszcze oczywiście wrócić do takich podstaw jak rozdysponowanie wybranych śladów w panoramie stereo. Do tego możecie wykorzystać efekty przestrzenne jak pogłos, dubler głosowy lub echo z ustawieniem na efekt hassa (czyli krótkie opóźnienie jednego kanału w stosunku do drugiego).

Jeśli to dalej nie przyniesie spodziewanych rezultatów, to oczywiście pozostaje jeszcze korekcja audio w wybranych zakresach częstotliwości.

Szukacie porad w temacie takim jak mix mastering? Zapraszam do kontaktu bezpośredniego.