Jeśli macie sytuację, iż jakieś ślady walczą ze sobą w środkowym spektrum częstotliwości, a same instrumenty podobają się Wam w kontekście ich brzmienia w projekcie to warto wykorzystać jeszcze kompresor z opcją kluczowania (sidechain).
W jednym z ostatnich projektów miałem główną melodię w refrenie i dodatkowo pojawiały się tam jeszcze dynamiczne efekty wokalne, które były słyszalne w tym samym czasie co główna melodia.
Obie te ścieżki podobały mi się bardzo dlatego wybrałem, która miała być przewodnia w refrenie, a na drugą ścieżkę z efektami wokalnymi wrzuciłem kompresor z opcją sidechain. Kompresor ten nasłuchuje co się dzieje na ścieżce z główną melodią i w czasie kiedy obie te dwie ścieżki grają razem ścisza na chwilę sekwencję z dynamicznym wokalem.
Dzięki temu uzyskałem przejrzysty rezultat i ładnie się to teraz ze sobą wszystko klei.
Dodam tylko, iż to jest jedna z technik jaką możecie stosować, aby uzyskać przejrzystość pomiędzy śladami w Waszych projektach muzycznych. Oczywiście opcja kluczowania wiąże się także z wpływaniem na dynamikę wybranego śladu.
Dlatego jeśli jednak nie chcecie korzystać z tego typu narzędzia (chociaż z reguły wystarczy 1 do 2 db redukcji dynamicznej na wybranym dźwięku, aby uzyskać przejrzysty rezultat, co praktycznie nie jest słyszalne dla naszego ucha), to wtedy możecie jeszcze oczywiście wrócić do takich podstaw jak rozdysponowanie wybranych śladów w panoramie stereo. Do tego możecie wykorzystać efekty przestrzenne jak pogłos, dubler głosowy lub echo z ustawieniem na efekt hassa (czyli krótkie opóźnienie jednego kanału w stosunku do drugiego).
Jeśli to dalej nie przyniesie spodziewanych rezultatów, to oczywiście pozostaje jeszcze korekcja audio w wybranych zakresach częstotliwości.
Szukacie porad w temacie takim jak mix mastering? Zapraszam do kontaktu bezpośredniego.