Mix i mastering poradnik - wzmocnij wokale w utworze

Mix i mastering poradnik – wzmocnij wokale w utworze

Mix i mastering poradnik - alternatywne użycie korekcji audio
Mix i mastering poradnik – alternatywne użycie korekcji audio
9 lutego, 2017
Mix i mastering poradnik - uzyskaj lepszą dynamikę w projekcie
Mix i mastering poradnik – uzyskaj lepszą dynamikę w projekcie
21 marca, 2017
Mix i mastering poradnik - alternatywne użycie korekcji audio
Mix i mastering poradnik – alternatywne użycie korekcji audio
9 lutego, 2017
Mix i mastering poradnik - uzyskaj lepszą dynamikę w projekcie
Mix i mastering poradnik – uzyskaj lepszą dynamikę w projekcie
21 marca, 2017
Pokaż wszystko

Mix i mastering poradnik – wzmocnij wokale w utworze

Mix i mastering poradnik - wzmocnij wokale w utworze

Mix i mastering poradnik – co zrobić kiedy wokale nie mają odpowiedniej mocy w utworze

Czasami dostaję sesje do miksu utworów od klientów, w których zarejestrowany wokal w porównaniu do utworów referencyjnych nie ma odpowiedniej mocy w średnio-niskich częstotliwościach. Oczywiście najprostszym rozwiązaniem jest powrót do źródła i próba powtórnego zarejestrowania z inną metodologią, lub zmiana wokalistki/wokalisty na kogoś z mocniejszym głosem jeśli odstaje on od całego podkładu.

Co jednak zrobić w przypadku kiedy nie mamy możliwości ponownej rejestracji?

Na rynku mamy dostępne narzędzia, które są w stanie uzupełnić harmonicznie wybrany zakres częstotliwości w taki sposób, aby nie był odczuwalny już w sposób wyraźny brak mocy w wybranym zakresie.

Jednym z takich narzędzi jest wtyczka Rbass od firmy Waves. Jej zadaniem jest uzupełnianie sinusoidami składową dźwięku w zakresie od 32 do 250 hz. Dzięki temu jeśli brzmienie jest w porządku, ale brakuje „mięsa” na wybranym śladzie, możemy w prosty sposób uzupełnić te częstotliwości. Tylko z doświadczenia od razu napiszę, iż bardzo łatwo jest przedobrzyć z tą wtyczką, dlatego najlepiej na świeże ucho podchodzić do tematu i jeszcze na drugi dzień też warto dokładnie sprawdzić, czy nie przesadziliśmy z ilością dodanych składowych.

W projekcie na zdjęciu dzięki Rbass udało mi się w szybki sposób i bez „zamulania” miksu dodać to czego brakowało  . Tak więc jeżeli posiadacie tą wtyczkę to pamiętajcie, iż w prosty i skuteczny sposób można dodać także basowe rozszerzenie do wokali, instrumentów, które zajmują środkowe spektrum częstotliwości, a w których brakuje Wam mocniejszego brzmienia – czyli pomiędzy 100 a 250 hz.

Oczywiście najczęściej tą wtyczkę wykorzystuję w przypadku braku odpowiedniej ilości dźwięków subowych w przypadku stóp w projekcie. Dlatego jeśli tylko brzmi ona w porządku i wymagana jest tylko lekka dawka uzupełnienia brzmienia sinusoidą, to Rbass w każdym z takich wypadków robi zawodową robotę.

Na rynku od jakiegoś czasu mamy do czynienia także z bardzo dobrą darmową alternatywą dla tej wtyczki. Wtyczka nazywa się Bark Of Dog i możecie ją pobrać tutaj.

Szukacie więcej konkretnej wiedzy na tematy takie jak mix mastering? Zapraszam do przejrzenia katalogu szkoleń u mnie na stronie.