Mix i mastering poradnik - procesowanie sumy stereo

Mix i mastering poradnik – procesowanie sumy stereo

Mix i mastering poradnik - jak uzyskać przejrzysty pogłos?
Mix i mastering poradnik – jak uzyskać przejrzysty pogłos?
23 stycznia, 2017
Mix i mastering poradnik - alternatywne użycie korekcji audio
Mix i mastering poradnik – alternatywne użycie korekcji audio
9 lutego, 2017
Mix i mastering poradnik - jak uzyskać przejrzysty pogłos?
Mix i mastering poradnik – jak uzyskać przejrzysty pogłos?
23 stycznia, 2017
Mix i mastering poradnik - alternatywne użycie korekcji audio
Mix i mastering poradnik – alternatywne użycie korekcji audio
9 lutego, 2017
Pokaż wszystko

Mix i mastering poradnik – procesowanie sumy stereo

Mix i mastering poradnik - procesowanie sumy stereo

Mix i mastering poradnik – jak procesować sumę stereo?

W jednym z moich ostatnich miksów zastosowałem urządzenie typu transient designer i całościowo ściągnąłem troche ataku na transjentach wszystkich ścieżek w projekcie, aby uzyskać gładsze brzmienie miksu. Jak nie wiecie, co to jest za narzędzie to zapraszam do tego artykułu.

Virtual Tape Machines – przekonałem się do tej wtyczki ostatnio i daje ona bardzo dobry efekt jeżeli chodzi o emulację wpływu saturacji z taśmy szpulowej (tylko należy zawsze pamiętać, aby tego typu efekt zresztą jak i Satson Buss wrzucić na początku w sesji ze względu na kolor jaki dodają brzmieniu instrumentom, to samo też z kompresorem ze zdjęcia) T-Racks BusComp – jak nie korzystam z mojego zewnętrznego kompresora (klona SSL), to korzystam cały czas z tego kompresora. W tej sesji użyłem także filtru sidechain, aby wyłączyć z kompresji wszystko poniżej 60 hz (dzięki temu stopa i niski bas nie będzie za mocno skompresowana i zachowa swoją oryginalną dynamikę).
Co do efektów taśm szpulowych, to jak nie mieliście nigdy do czynienia z tego typu narzędziem, to docelowo ma ono działać w taki sposób, iż saturacja wychodząca z działania tego efektu wpływa na dźwięk w taki sposób, że z jednej strony wszystko nam się bardziej skleja, ale z drugiej jak przesadzimy, to możemy za bardzo odjąć dynamiki  utworowi. Ja dodatkowo jeszcze wspomnę, co zresztą chyba od razu usłyszycie przy korzystaniu z wtyczki virtual tape machines, że od razu moduł dodaje dużo niskich częstotliwości.
Dlatego też, to o czym wspomniałem na początku, czyli jeśli chcecie korzystać z tego typu “magicznych” wtyczek, to z reguły należy je od razu wrzucić na sumę stereo ścieżek i dopiero później skupiamy się na miksowaniu całości, tak aby uzyskać już od razu efekt łączny z tym narzędziem. Jakbyśmy to zrobili na samym końcu, to istnieje szansa, że za dużo zmieni się brzmieniowo w projekcie i trzeba będzie dokonywać poprawek.
Z tą techniką mogliście się spotkać już w sieci. Nazywa się z angielskiego top-down mixing. Czyli wrzucamy już efekty koloryzujące, ewentualnie jeszcze korektor audio i  kompresor na sumę i zaczynamy miks utworu. Aby uzyskać od razu ten efekt, który chcemy, czyli odpowiedni kolor i sklejenie z poprawnym wykorzystaniem kompresji.
Zainteresował Was ten temat? Zapraszam do zaznajomienia się z szkoleniami z kategorii kurs mix mastering.