
Mix mastering poradnik – jak uzyskać dynamiczną perkusję?
10 listopada, 2016
NATIVE INSTRUMENTS Reaktor Blocks – pierwszy syntezator modularny
1 grudnia, 2016Mix mastering – płyta winylowa
Co jakiś czas dostaję zapytanie w zakresie przygotowania utworów do wytłoczenia na płycie winylowej. Generalnie powinniście się trzymać kilku głównych zasad na etapie masteringu i nie będzie problemu z ich wytłoczeniem.
- Wszystko w zakresie niskich subowych częstotliwości (40 hz w dól) powinno zostać usunięte filtrem górnoprzepustowym.
- Tak samo wszystko powyżej 16 khz powinno także zostać potraktowane filtrem półkowym, czyli także obcinamy wysokie częstotliwości.
- Cała informacja stereo powinna zostać usunięta poniżej 200 hz (możecie do tego wykorzystać np. darmową wtyczkę a1 stereo tool).
Przy okazji jak chcecie wydać muzykę klubową to zadbajcie także o korelacje stereo/mono. Czyli sprawdźcie swój utwór przed oddaniem jak się sprawuje w trybie monofonicznym – jeżeli będziecie słyszeli jakieś przekłamania fazowe (efekt typu flanger/phaser, to w tym momencie oczywiście należy wrócić do projektu i poprawić te błędy). W przypadku tego typu gatunku jest to ważne z tego powodu, iż dalej sporo systemów w klubach jest monofonicznych.
Jeżeli zadbacie o te elementy to nie powinniście mieć problemów z akceptacją Waszego projektu w wytwórni płyt winylowych. Macie więcej pytań lub szukacie pomocy w temacie mix mastering? Zachęcam do kontaktu bezpośredniego.