Mastering poradnik - jak uzyskać odpowiednią głośność w utworze?

Mastering poradnik – jak uzyskać odpowiednią głośność w utworze?

Mix mastering poradnik - sprawdzaj utwór w trybie monofonicznym
Mix mastering poradnik – sprawdzaj utwór w trybie monofonicznym
6 października, 2016
Mix mastering poradnik - kompresja wielozakresowa partie wokalne
Mix mastering poradnik – kompresja wielozakresowa partie wokalne
18 października, 2016
Mix mastering poradnik - sprawdzaj utwór w trybie monofonicznym
Mix mastering poradnik – sprawdzaj utwór w trybie monofonicznym
6 października, 2016
Mix mastering poradnik - kompresja wielozakresowa partie wokalne
Mix mastering poradnik – kompresja wielozakresowa partie wokalne
18 października, 2016
Pokaż wszystko

Mastering poradnik – jak uzyskać odpowiednią głośność w utworze?

Mastering poradnik - jak uzyskać odpowiednią głośność w utworze?

Mastering – szybki sposób na odpowiednią finalną głośność

Jak chcecie mieć wystarczająco głośny projekt, który śmiało będzie mógł konkurować w tej kategorii z komercyjnymi produkcjami, to polecam stosowanie tego klasycznego patentu o którym wspominam poniżej.

Czyli wpuszczenie efektu typu Clipper w Limiter na samym końcu łańcucha audio.

Dzięki temu zabiegowi nie będziecie zmuszeni do przyciskania i tym samym obcinania dynamiki Waszemu projektowi poprzez zastosowanie tylko i wyłącznie limitera do finalizacji głośności.

Clipper jako narzędzie wychwytujące najgłośniejsze fragmenty i przycinające je bez utraty dynamiki (proces saturacji, czyli mówiąc w skrócie zamiana fali jaką jest sinusoida w kwadrat) pozwoli Wam na wcześniejsze wybalansowanie ogólnej głośności jako narzędzie wrzucone w łańcuchu audio przed limiterem, a następnie na samym końcu jeszcze będziecie mogli dodać kilka decybeli bez zbytniej utraty dynamiki korzystając już finalnie z limitera.

Oczywiście jak zwykle najważniejszy jest w tym wszystkim Wasz słuch i starajcie się zwrócić uwagę na to, czy nie przesadziliście z clipperem (efekt przesterowania materiału) oraz z limiterem (efekt pompowania lub ogólna utrata dynamiki utworu w stosunku do tego co wyszło Wam w miksie).

Z reguły u mnie na samym końcu limiter ściska materiał maksymalnie w okolicy 2 db.

Szukacie więcej porad w tym temacie? Zachęcam do sprawdzenia moich szkoleń w katergorii kurs mix mastering.