Stereosound - szkolenia produkcja,miks,mastering

VLOG #1 – o mnie, życie producenta/inżyniera dźwięku, moje studio 10/2017

VLOG #1 – o mnie, życie producenta/inżyniera dźwięku, moje studio 10/2017

W nowym cyklu rozpoczynam VLOG w ramach którego co tydzień będę starał się przedstawiać w krótki sposób nad czym aktualnie pracuję (oczekujcie porad produkcyjnych) oraz będę także przedstawiał nowości technologiczne na które zwróciłem uwagę w temacie tworzenia muzyki na komputerze. Ten odcinek jest nieco dłuższy niż zakładałem, ale chciałem Wam pokazać jak wygląda aktualnie moje studio domowe. Zachęcam do obejrzenia wideo. Myślę, że znajdziecie w nim kilka porad jak podejść do kariery w tego typu biznesie i nie tylko. Jeżeli szukacie pomocy z Waszymi produkcjami muzycznymi to zapraszam do kontaktu.

 

Miks i mastering utworu w stylu EDM oraz obsługa syntezatora Spire

Miks i mastering utworu w stylu EDM oraz obsługa syntezatora Spire

 

Kochani na stronie pojawiły się dzisiaj dwa nowe szkolenia.

 

1. Miks i mastering utworu w stylu EDM 

 

2. Szkolenie z obsługi syntezatora Reveal Sound Spire

 

Szkolenia i promocyjny zestaw dodane ostatnio :

 

1. Logic Pro X – promocyjny zestaw kursów 

 

2. Miks i mastering utworu instrumentalnego w stylu trap

 

3. Logic Pro X – od 10.2.3 do 10.3.2 – szkolenie z aktualizacji programu

 

Wszystkich zainteresowanych zapraszam do zapoznania się z najnowszą ofertą. Wkrótce pojawią się nowe kolejne pozycje. W razie jakichkolwiek pytań proszę o kontakt.

Kompresja sidechain – przejrzyste spektrum środkowych częstotliwości

Kompresja sidechain – przejrzyste spektrum środkowych częstotliwości

Kończę już pracę nad nowym projektem tanecznym. W każdym razie w referenie bardzo dużo się dzieje jeżeli chodzi o warstwę melodyczną. Jak sobie poradzić z tym, aby instrumenty melodyczne nie walczyły ze sobą tylko ładnie się uzupełniały ? Oczywiście podstawowa metoda to ustawienie odpowiedniej głośności, eq lub rozbicie elementów w panoramie, ale jeżeli mimo to dalej macie mało przejrzysty rezultat, a same instrumenty podobają się Wam w kontekście ich brzmienia w projekcie to warto wykorzystać jeszcze kompresor z opcją sidechain. W tym projekcie mam główną melodię w referenie i miałem tam jeszcze dynamiczne efekty wokalne, które dosyć często pojawiają się w tym samym czasie co ta główna melodia. Obie te ścieżki podobają mi się bardzo dlatego wybrałem, która miała być przewodnia w refrenie, a na drugą ścieżkę z efektami wokalnymi wrzuciłem kompresor z opcją sidechain. Kompresor ten nasłuchuje co się dzieje na ścieżce z główną melodią i w czasie kiedy obie te dwie ścieżki grają razem ścisza na chwilę sekwencję z dynamicznym wokalem. Dzięki temu uzyskałem przejrzysty rezulat i ładnie się to teraz ze sobą wszystko klei.

Ableton Live Vocoder – ulepszacz brzmienia instrumentów

Ableton Live Vocoder – ulepszacz brzmienia instrumentów

Ostatnio pracuję między innymi nad płytą dla jednego z klientów. Przy okazji tej współpracy podrzucił mi on prosty, ale dobry patent na to jak ogarnąć ostre brzmienia perkusyjne w Ableton LIve. Spróbujcie wrzucić bezpośrednio na ostro brzmiący np. talerz lub grupę instrumentów narzędzie typu Vocoder z sekcji audio efekty i ustawić pokrętło DRY/WET na ok. 20 %, a opcję działania zostawcie na trybie Noise. W tym momencie zmieszany oryginalny sygnał z generatorem szumów na vocoderze, przełoży się to na wygładzenie ostro brzmiących częstotliwości.

Logic Pro X – konfiguracja biblioteki na zewnętrznym dysku

Logic Pro X – konfiguracja biblioteki na zewnętrznym dysku

Logic Pro X ma wiele wiele pozytywów, ale gdzie jeszcze zostaje w tyle w porównaniu do konkurencji to raczej podstawowa sprawa dla wielu z nas czyli możliwość wyboru miejsca gdzie zainstalujemy jego biblioteki. Cały czas po cichu liczę, iż za niedługo będzie to poprawione, w końcu nawet już teraz w najnowszej jego odsłonie możemy zauważyć początki aktualizowania przeglądarki po prawej stronie okna aranżacyjnego, która także wymaga zdecydowanego odświeżenia. Jakiś czas temu wrzuciłem już wideo na mój kanał youtube jak to zrobić, niestety ta metoda czyli po prostu stworzenie linka bezpośredniego w systemie w najnowszych wersjach mac os już nie działa. Na szczęście istnieje lepsza ręczna metoda, którą możemy wykorzystać przy przenosinach naszej biblioteki. Mianowicie do tego musimy wykorzystać stworzenie linku typu symbolic/symlink. W przeciwności do starej metody przy każdej aktualizacji bibliotek nie będą się one wgrywały znowu na Wasz dysk systemowy tylko do lokacji na Waszym zewnętrznym dysku.

Aby stworzyć tego typu linki musimy najpierw odpalić terminal systemowy, który znajdziecie w aplikacjach i katalogu narzędzi (przepraszam ale pracuję na wersji angielskiej systemu gdzie ścieżka jest następująca applications/utilities, zakładam, że na polskiej wersji wygląda to tak samo).

Jak przenieść zainstalowaną bibliotekę na dysk zewnętrzny z wykorzystaniem symlink ?

1. Najpierw odnajdźcie bibliotekę logic pro. U mnie na wersji angielskiej systemu znajduje się ona w katalogu :

mój dysk systemowy/library/Application Support/Logic

Przenieście ją w całości na Wasz zewnętrzny dysk (możecie na zewnętrznym dysku stworzyć sobie także katalog, żeby łatwiej Wam było ogarnąć to wszystko) czyli np.

mój zewn. dysk/LogicProBiblioteka/Logic

Jak już przekopiowaliście wszystko to możecie skasować bibliotekę na systemowym dysku.

Następnie stworzymy symlink.

Aby to zrobić musimy najpierw w terminalu wprowadzić komendę, która da nam uprawnienia administratora. Dzięki temu będziemy mogli stworzyć symlink. Czyli w oknie terminala wprowadźcie komendę:

sudo -s

terminal zapyta się o nasze hasło administratora. Wprowadźcie hasło i naciśnijcie klawisz enter na Waszej klawiaturze.

Następnie stworzymy symlink (zwróćcie uwagę na to aby dokładnie wprowadzić ścieżki bo inaczej nic nam z tego nie wyjdzie, to samo tyczy się spacji pomiędzy komendami)

(wpiszcie to dokładnie tak ja tutaj, ważne są nazwy ścieżek i przerwy pomiędzy wyrazami oraz znaki)

Audio – tutaj wprowadźcie dokładną nazwę Waszego zewnętrznego dysku

LogicProBiblioteka – tak nazwałem katalog z biblioteką na zewn. dysku, jak będziecie mieli inną nazwę katalogu to wprowadźcie ją dokładnie tutaj

Dodam tylko że jeżeli nie chcecie ręcznie tego przepisywać i mieć pewność, że dobrze wprowadziliście linki do terminala to wystarczy odpalić okno przeglądarki systemowej, wejść na zewnętrzny dysk odnaleźć katalog z biblioteką czyli tak jak w moim przykładzie będzie to Audio/LogicProBiblioteka/Logic i po wprowadzeniu ln -s wystarczy kliknąć lewym przyciskiem myszki na katalog i przytrzymując przycisk można go wrzucić do terminala. Następnie powtórzyć to samo tylko z katalogiem Application Support na dysku systemowym w katalogu Biblioteka lub Library. Później tylko musicie naciśnąć klawisz backspace na klawiaturze komputera i dodać /Logic aby stworzyć symlink.

Jeżeli wszystko poszło ok to w tym momencie powinniście już mieć stworzony link na Waszym dysku systemowym czyli lokacja Biblioteka lub Library /Application Support/Logic – katalog Logic powinien być z zakręconą strzałką po lewej stronie na dole.

 

Promocja na zakup sprzętu do studia muzycznego

Promocja na zakup sprzętu do studia muzycznego

Kochani dla wszystkich zainteresowanych zakupem sprzętu do studia mam dobrą informację. Jakiś czas temu rozpocząłem współpracę z firmą MBSPRO zajmującą się sprzedażą na Polskę takich marek jak Apogee, Audient, Drawmer, Focal (oraz wiele innych). Dzięki tej kooperacji każda osoba, która zakupiła u mnie kurs na stronie lub odbyła szkolenie indywidualne będzie mogła się ubiegać o 30 % zniżkę na zakup sprzętu audio.Więcej na ten temat znajdziecie tutaj . Jeżeli będziecie mieli dodatkowe pytania w tym temacie to proszę o kontakt.

Promocja na roczny dostęp do wszystkich kursow

Promocja na roczny dostęp do wszystkich kursow

Kochani wyjeżdzam na zasłużony urlop ! Z tej okazji mam dla wszystkich zainteresowanych promocję do końca lipca na zakup rocznego dostępu do wszystkich kursów. Cena promocyjna to 199 PLN (zamiast regularnej czyli 299 PLN). Jak zwykle przypominam, iż wsparcie w kwestiach związanych z tematyką kursów nie kończy się u mnie za zakupie. Zawsze można do mnie pisać i staram się wszystkim pomóc jak najlepiej tylko mogę w tej tematyce. Promocyjny zestaw znajdziecie TUTAJ. Tak więc do usłyszenia z początkiem sierpnia !

P.S.

Będę miał dostęp do internetu na wyjeździe, tak więc w nagłych przypadkach będę odpowiadał na maile.

Logic Pro X – grupowe szkolenie z miksowania i masteringu

Logic Pro X – grupowe szkolenie z miksowania i masteringu

Wszystkich zainteresowanych zachęcam do wzięcia udziału w grupowym szkoleniu internetowym z miksowania i masteringu utworów muzycznych w programie Logic Pro X. Formuła szkolenia została tak przygotowana, aby zapewnić Wam możliwie największą ilość wiedzy w oparciu o pracę na skończonych projektach muzycznych. Zapisy na szkolenie w maju przyjmuję do końca tego miesiąca. Liczba miejsc ograniczona. Pełną informację na temat szkolenia znajdziecie w linku tutaj. W razie jakichkolwiek pytań służę pomocą !

Jak uzyskać lepszą dynamikę podczas finalizacji projektu muzycznego

Jak uzyskać lepszą dynamikę podczas finalizacji projektu muzycznego

Najnowszy komercyjny projekt już praktycznie na wykończeniu. a na zdjęciu zrzut ekranu z mojej sesji finalizowania utworu.

Porównując go do utworów referencyjnych brakowało mi jeszcze leciutko trochę dynamiki na całości. W tym momencie jeżeli macie w swoim arsenale narzędzie typu transient designer, to za pomocą gałki attack możecie wyciągnąć transienty do przodu co przełoży się na uzyskanie lepszej dynamiki na całym projekcie. Kluczem do sukcesu jest jak zwykle wyczucie. W tej sesji popchałem 14 % do przodu transienty, tak więc generalnie leciutko, ale różnicę wyczuje nawet nie wprawione ucho. Jak nie macie tego narzędzia jeszcze u siebie i z budżetem na zakup u Was kiepsko to przypominam, że jest dostępna darmowa wtyczka, która działa w podobny sposób : 

http://www.fluxhome.com/products/freewares/bittersweet-v3

Szybka instrukcja – będziecie kręcili gałką w stronę bitter (tym sposobem wyciągacie więcej transietów) w stronę sweet (wygładzamy transienty).

Jak uzyskać efekt wzmocnienia niskich częstotliwości w miksie

Jak uzyskać efekt wzmocnienia niskich częstotliwości w miksie

Waves RBass to jedna ze starszych wtyczek tego dewelopera, ale w dalszym ciągu jedna z najczęściej wykorzystywanych w mojej pracy. Dla tych z Was którzy nie korzystali jeszcze z niej wspomnę tylko, iż jest to narzędzie które możecie wykorzystać do podbicia niskich częstotliwości na instrumentach w przypadku ich wystarczającego braku. Jednak oprócz oczywistego zastosowania w najniższym rejestrze dla rozszerzenia niskich częstotliwości stopy lub basu nie zapominajcie iż filtr w tym narzędziu pozwala także na podbicie niskich częstotliwości w okolicach 250 hz. W taki też sposób skorzystałem z tej wtyczki w moim najnowszym projekcie. Mianowicie na jednym z instrumentów syntetycznych brakowało mi „mięsa” w dolnych jego rejestrach. Dzięki Rbass udało mi się w szybki sposób i bez „zamulania” miksu dodać to czego brakowało 🙂. Tak więc jeżeli posiadacie tą wtyczkę to pamiętajcie, iż w prosty i skuteczny sposób można dodać także basowe rozszerzenie do instrumentów, które zajmują środkowe spektrum częstotliwości, a w których brakuje Wam mocniejszego brzmienia – czyli pomiędzy 100 a 250 hz (to się tyczy także wokali).

Alternatywne użycie equalizera w projekcie muzycznym

Alternatywne użycie equalizera w projekcie muzycznym

Jeżeli chodzi o korzystanie z equalizacji ścieżek w projektach to oczywiście jeżeli mielibyśmy wszystko robić jak ktoś napisał w dobrej książeczce dotyczącej inżynierii dźwięku to korekcję w gruncie rzeczy wprowadzalibyśmy tylko i wyłącznie na pojedynczych elementach utworu oraz być może w grupach instrumentów. W tych samych książkach możecie w większości przypadków także znaleźć informację, iż nie zaleca się by wprowadzać także korekcję equalizerem na głównym kanale stereo i zaleca się powrót do poprawek na ścieżkach utworu. Dla mnie wręcz przeciwnie, dosyć często lubię wrzucać equalizer na sumie, aby wszystko jeszcze ładniej skleić na koniec i przynajmniej na bazie mojego doświadczenia tego typu ruchy mogą Wam dać jeszcze lepszy rezultat w przypadku kiedy jednym lekkim posunięciem na wybranym zakresie częstotliwości możemy np. uzyskać efekt hifi za którym byliśmy od początku odsłuchując utwory referencyjne w podobnym gatunku muzycznym.
 
Podsumowując nie mówię, iż uniwersalne zasady należy łamać bo sprawdzają się one w 100 % w większości przypadków (zresztą sam je omawiam w moich szkoleniach), ale warto od czasu do czasu wypróbować coś innego bo jest duża szansa, iż wniesie to do Waszego sposobu pracy dużo dobrego i przyspieszy uzyskanie zadowalającego finalnego rezultatu.
Procesowanie sumy stereo w projekcie

Procesowanie sumy stereo w projekcie

Jak nie pracuję z wykorzystaniem zewnętrznego sprzętu na sumie stereo w projekcie to ostatnimi czasy jest to mój preferowany łańcuch efektów.

Satson Buss – emulacja klasycznego biurka mikserskiego (polecam zawsze wtyczki od tego dewelopera, efekt jest subtelny ale jak wrzucimy go jeszcze na grupy instrumentów to całościowo polepsza separację oraz zwiększa efekt 3d w utworze)

Transient Master – akurat znalazł się w tej sesji gdzie pracuję nad utworem w gatunku house. Jest to urządzenie typu transient designer i całościowo ściągnąlem troche ataku na transientach wszystkich ścieżek w projekcie, aby uzyskać gładsze brzmienie miksu

Virtual Tape Machines – przekonałem się do tej wtyczki ostatnio i daje ona bardzo dobry efekt jeżeli chodzi o emulację wpływu saturacji z taśmy szpulowej (tylko należy zawsze pamiętać, aby tego typu efekt zresztą jak i Satson Buss wrzucić na początku w sesji ze względu na kolor jaki dodają brzmieniu instrumentom, to samo też z kompresorem poniżej)

T-Racks BusComp – jak nie korzystam z mojego zewnętrznego kompresora (klona SSL) to korzystam cały czas z tego kompresora, Skorzystałem w tej sesji z filtru sidechain, aby wyłączyć z kompresji wszystko poniżej 60 hz (dzięki temu stopa i niski bas nie będzie za mocno skompresowana i zachowa swoją oryginalną dynamikę)

Jak uzyskać przejrzysty pogłos w miksie

Jak uzyskać przejrzysty pogłos w miksie

Pogłosowy łańcuch efektów z jednego z ostatnich remiksów jaki mam teraz przyjemność produkować.

Pogłos – Valhalla Vintage Verb nieco dluższy na uzyskanie większej głębi, oprócz tego na kolejnym kanale return stosuję krótką jego wersję na perkusję itp.

EQ – filtrujemy niskie częstotliwości żeby nie „zamulać” utworu

S1 imager – poszerzanie stereo przestrzeni bo valhalla room nie ma tego typu korekcji

Live Kompresor w trybie sidechain – aby pogłos delikatnie pompował się w rytm utworu

Glue Kompresor – celem zbicia pogłosu w ładną całość

 

 

 

Balansowanie brzmienia basowego z wykorzystaniem kompresji wielopasmowej

Balansowanie brzmienia basowego z wykorzystaniem kompresji wielopasmowej

Instrument basowy w przypadku energetycznych utworów to oprócz stopy i wokalu jeden z ważniejszych elementów składający się na sukces utworu w kwestii produkcyjnej. W przypadku jeżeli macie problem z wyskakującymi częstotliwościami ze względu na melodię jaką ułożyliście na basie z wielką pomocą może przyjść tutaj kompresor wielopasmowy. Dzięki temu urządzeniu traktując w rozsądny sposób dany instrument będziecie w stanie uzyskać zbalansowane brzmienie. Czyli z jednej strony zajmujemy się kompresją tych zakresów częstotliwości na melodii basowej, które wyskakują za bardzo w danym momencie i z drugiej, z racji tego iż mamy taką możliwość na tego typu urządzeniach możemy także wszystkie braki ze względu na wpłyniecie na dynamikę instrumentu skompensować za pomocą equalizacji i podbijania lub redukcji głośności w wybranych zakresach częstotliwości. Bardzo polecam sprawdzić tego typu narzędzie jeżeli jeszcze nie mieliście go w swoich rękach. A tym bardziej, iż znany deweloper Tokyo Dawn Labs oferuję także bardzo dobrą darmową wersję tego typu urządzenia. 

Oczywiście tego typu korekcję o której wspomniałem powyżej można także uzyskać poprzez programowanie automatyzacji głośności (dzięki temu uzyskacie podobny efekt, ale bez kompresji), jednak w przypadku kiedy przy okazji jeszcze chcecie bardziej wpłynąć na dynamikę w wybranych zakresach częstotliwości to wtedy kompresor wielopasmowy jest niezastąpiony.

NATIVE INSTRUMENTS Reaktor Blocks – mój pierwszy syntezator modularny.

NATIVE INSTRUMENTS Reaktor Blocks – mój pierwszy syntezator modularny.

Kochani dzisiaj dla Was przygotowałem krótkie szkolenie bez komentarza dla osób zainteresowanych środowiskiem modularnym Reaktor z pakietu KOMPLETE. Jeżeli macie ten program w swoim arsenale, interesuje Was synteza i manipulacja dźwiękiem, ale nie wiedzieliście jak się do tego zabrać to zachęcam Was do obejrzenia tego wprowadzającego wideo, dzięki któremu zdobędziecie podstawową wiedzę na temat tworzenia prostych generatorów dźwięku.