Stereosound - szkolenia produkcja,miks,mastering

Promocja na zakup sprzętu do studia muzycznego

Promocja na zakup sprzętu do studia muzycznego

Kochani dla wszystkich zainteresowanych zakupem sprzętu do studia mam dobrą informację. Jakiś czas temu rozpocząłem współpracę z firmą MBSPRO zajmującą się sprzedażą na Polskę takich marek jak Apogee, Audient, Drawmer, Focal (oraz wiele innych). Dzięki tej kooperacji każda osoba, która zakupiła u mnie kurs na stronie lub odbyła szkolenie indywidualne będzie mogła się ubiegać o 30 % zniżkę na zakup sprzętu audio.Więcej na ten temat znajdziecie tutaj . Jeżeli będziecie mieli dodatkowe pytania w tym temacie to proszę o kontakt.

Promocja na roczny dostęp do wszystkich kursow

Promocja na roczny dostęp do wszystkich kursow

Kochani wyjeżdzam na zasłużony urlop ! Z tej okazji mam dla wszystkich zainteresowanych promocję do końca lipca na zakup rocznego dostępu do wszystkich kursów. Cena promocyjna to 199 PLN (zamiast regularnej czyli 299 PLN). Jak zwykle przypominam, iż wsparcie w kwestiach związanych z tematyką kursów nie kończy się u mnie za zakupie. Zawsze można do mnie pisać i staram się wszystkim pomóc jak najlepiej tylko mogę w tej tematyce. Promocyjny zestaw znajdziecie TUTAJ. Tak więc do usłyszenia z początkiem sierpnia !

P.S.

Będę miał dostęp do internetu na wyjeździe, tak więc w nagłych przypadkach będę odpowiadał na maile.

Logic Pro X – grupowe szkolenie z miksowania i masteringu

Logic Pro X – grupowe szkolenie z miksowania i masteringu

Wszystkich zainteresowanych zachęcam do wzięcia udziału w grupowym szkoleniu internetowym z miksowania i masteringu utworów muzycznych w programie Logic Pro X. Formuła szkolenia została tak przygotowana, aby zapewnić Wam możliwie największą ilość wiedzy w oparciu o pracę na skończonych projektach muzycznych. Zapisy na szkolenie w maju przyjmuję do końca tego miesiąca. Liczba miejsc ograniczona. Pełną informację na temat szkolenia znajdziecie w linku tutaj. W razie jakichkolwiek pytań służę pomocą !

Jak uzyskać lepszą dynamikę podczas finalizacji projektu muzycznego

Jak uzyskać lepszą dynamikę podczas finalizacji projektu muzycznego

Najnowszy komercyjny projekt już praktycznie na wykończeniu. a na zdjęciu zrzut ekranu z mojej sesji finalizowania utworu.

Porównując go do utworów referencyjnych brakowało mi jeszcze leciutko trochę dynamiki na całości. W tym momencie jeżeli macie w swoim arsenale narzędzie typu transient designer, to za pomocą gałki attack możecie wyciągnąć transienty do przodu co przełoży się na uzyskanie lepszej dynamiki na całym projekcie. Kluczem do sukcesu jest jak zwykle wyczucie. W tej sesji popchałem 14 % do przodu transienty, tak więc generalnie leciutko, ale różnicę wyczuje nawet nie wprawione ucho. Jak nie macie tego narzędzia jeszcze u siebie i z budżetem na zakup u Was kiepsko to przypominam, że jest dostępna darmowa wtyczka, która działa w podobny sposób : 

http://www.fluxhome.com/products/freewares/bittersweet-v3

Szybka instrukcja – będziecie kręcili gałką w stronę bitter (tym sposobem wyciągacie więcej transietów) w stronę sweet (wygładzamy transienty).

Jak uzyskać efekt wzmocnienia niskich częstotliwości w miksie

Jak uzyskać efekt wzmocnienia niskich częstotliwości w miksie

Waves RBass to jedna ze starszych wtyczek tego dewelopera, ale w dalszym ciągu jedna z najczęściej wykorzystywanych w mojej pracy. Dla tych z Was którzy nie korzystali jeszcze z niej wspomnę tylko, iż jest to narzędzie które możecie wykorzystać do podbicia niskich częstotliwości na instrumentach w przypadku ich wystarczającego braku. Jednak oprócz oczywistego zastosowania w najniższym rejestrze dla rozszerzenia niskich częstotliwości stopy lub basu nie zapominajcie iż filtr w tym narzędziu pozwala także na podbicie niskich częstotliwości w okolicach 250 hz. W taki też sposób skorzystałem z tej wtyczki w moim najnowszym projekcie. Mianowicie na jednym z instrumentów syntetycznych brakowało mi „mięsa” w dolnych jego rejestrach. Dzięki Rbass udało mi się w szybki sposób i bez „zamulania” miksu dodać to czego brakowało 🙂. Tak więc jeżeli posiadacie tą wtyczkę to pamiętajcie, iż w prosty i skuteczny sposób można dodać także basowe rozszerzenie do instrumentów, które zajmują środkowe spektrum częstotliwości, a w których brakuje Wam mocniejszego brzmienia – czyli pomiędzy 100 a 250 hz (to się tyczy także wokali).

Alternatywne użycie equalizera w projekcie muzycznym

Alternatywne użycie equalizera w projekcie muzycznym

Jeżeli chodzi o korzystanie z equalizacji ścieżek w projektach to oczywiście jeżeli mielibyśmy wszystko robić jak ktoś napisał w dobrej książeczce dotyczącej inżynierii dźwięku to korekcję w gruncie rzeczy wprowadzalibyśmy tylko i wyłącznie na pojedynczych elementach utworu oraz być może w grupach instrumentów. W tych samych książkach możecie w większości przypadków także znaleźć informację, iż nie zaleca się by wprowadzać także korekcję equalizerem na głównym kanale stereo i zaleca się powrót do poprawek na ścieżkach utworu. Dla mnie wręcz przeciwnie, dosyć często lubię wrzucać equalizer na sumie, aby wszystko jeszcze ładniej skleić na koniec i przynajmniej na bazie mojego doświadczenia tego typu ruchy mogą Wam dać jeszcze lepszy rezultat w przypadku kiedy jednym lekkim posunięciem na wybranym zakresie częstotliwości możemy np. uzyskać efekt hifi za którym byliśmy od początku odsłuchując utwory referencyjne w podobnym gatunku muzycznym.
 
Podsumowując nie mówię, iż uniwersalne zasady należy łamać bo sprawdzają się one w 100 % w większości przypadków (zresztą sam je omawiam w moich szkoleniach), ale warto od czasu do czasu wypróbować coś innego bo jest duża szansa, iż wniesie to do Waszego sposobu pracy dużo dobrego i przyspieszy uzyskanie zadowalającego finalnego rezultatu.
Procesowanie sumy stereo w projekcie

Procesowanie sumy stereo w projekcie

Jak nie pracuję z wykorzystaniem zewnętrznego sprzętu na sumie stereo w projekcie to ostatnimi czasy jest to mój preferowany łańcuch efektów.

Satson Buss – emulacja klasycznego biurka mikserskiego (polecam zawsze wtyczki od tego dewelopera, efekt jest subtelny ale jak wrzucimy go jeszcze na grupy instrumentów to całościowo polepsza separację oraz zwiększa efekt 3d w utworze)

Transient Master – akurat znalazł się w tej sesji gdzie pracuję nad utworem w gatunku house. Jest to urządzenie typu transient designer i całościowo ściągnąlem troche ataku na transientach wszystkich ścieżek w projekcie, aby uzyskać gładsze brzmienie miksu

Virtual Tape Machines – przekonałem się do tej wtyczki ostatnio i daje ona bardzo dobry efekt jeżeli chodzi o emulację wpływu saturacji z taśmy szpulowej (tylko należy zawsze pamiętać, aby tego typu efekt zresztą jak i Satson Buss wrzucić na początku w sesji ze względu na kolor jaki dodają brzmieniu instrumentom, to samo też z kompresorem poniżej)

T-Racks BusComp – jak nie korzystam z mojego zewnętrznego kompresora (klona SSL) to korzystam cały czas z tego kompresora, Skorzystałem w tej sesji z filtru sidechain, aby wyłączyć z kompresji wszystko poniżej 60 hz (dzięki temu stopa i niski bas nie będzie za mocno skompresowana i zachowa swoją oryginalną dynamikę)

Jak uzyskać przejrzysty pogłos w miksie

Jak uzyskać przejrzysty pogłos w miksie

Pogłosowy łańcuch efektów z jednego z ostatnich remiksów jaki mam teraz przyjemność produkować.

Pogłos – Valhalla Vintage Verb nieco dluższy na uzyskanie większej głębi, oprócz tego na kolejnym kanale return stosuję krótką jego wersję na perkusję itp.

EQ – filtrujemy niskie częstotliwości żeby nie „zamulać” utworu

S1 imager – poszerzanie stereo przestrzeni bo valhalla room nie ma tego typu korekcji

Live Kompresor w trybie sidechain – aby pogłos delikatnie pompował się w rytm utworu

Glue Kompresor – celem zbicia pogłosu w ładną całość

 

 

 

Balansowanie brzmienia basowego z wykorzystaniem kompresji wielopasmowej

Balansowanie brzmienia basowego z wykorzystaniem kompresji wielopasmowej

Instrument basowy w przypadku energetycznych utworów to oprócz stopy i wokalu jeden z ważniejszych elementów składający się na sukces utworu w kwestii produkcyjnej. W przypadku jeżeli macie problem z wyskakującymi częstotliwościami ze względu na melodię jaką ułożyliście na basie z wielką pomocą może przyjść tutaj kompresor wielopasmowy. Dzięki temu urządzeniu traktując w rozsądny sposób dany instrument będziecie w stanie uzyskać zbalansowane brzmienie. Czyli z jednej strony zajmujemy się kompresją tych zakresów częstotliwości na melodii basowej, które wyskakują za bardzo w danym momencie i z drugiej, z racji tego iż mamy taką możliwość na tego typu urządzeniach możemy także wszystkie braki ze względu na wpłyniecie na dynamikę instrumentu skompensować za pomocą equalizacji i podbijania lub redukcji głośności w wybranych zakresach częstotliwości. Bardzo polecam sprawdzić tego typu narzędzie jeżeli jeszcze nie mieliście go w swoich rękach. A tym bardziej, iż znany deweloper Tokyo Dawn Labs oferuję także bardzo dobrą darmową wersję tego typu urządzenia. 

Oczywiście tego typu korekcję o której wspomniałem powyżej można także uzyskać poprzez programowanie automatyzacji głośności (dzięki temu uzyskacie podobny efekt, ale bez kompresji), jednak w przypadku kiedy przy okazji jeszcze chcecie bardziej wpłynąć na dynamikę w wybranych zakresach częstotliwości to wtedy kompresor wielopasmowy jest niezastąpiony.

NATIVE INSTRUMENTS Reaktor Blocks – mój pierwszy syntezator modularny.

NATIVE INSTRUMENTS Reaktor Blocks – mój pierwszy syntezator modularny.

Kochani dzisiaj dla Was przygotowałem krótkie szkolenie bez komentarza dla osób zainteresowanych środowiskiem modularnym Reaktor z pakietu KOMPLETE. Jeżeli macie ten program w swoim arsenale, interesuje Was synteza i manipulacja dźwiękiem, ale nie wiedzieliście jak się do tego zabrać to zachęcam Was do obejrzenia tego wprowadzającego wideo, dzięki któremu zdobędziecie podstawową wiedzę na temat tworzenia prostych generatorów dźwięku.

Slate Digital – test wtyczek i poprawa dynamiki perkusji

Slate Digital – test wtyczek i poprawa dynamiki perkusji

Przygotowałem dzisiaj dla Was krótkie szkolenie pokazujące przy okazji test wtyczek firmy Slate Digital oraz efekt jak możecie wzbogacić swoje podkłady perkusyjne (i nie tylko…), aby brzmiały bardziej zawodowo. Zachęcam do oglądania. W przypadku zainteresowania tematyką zapraszam do odwiedzin mojej strony na której znajdziecie sporo kursów poświęconych tego typu tematyce.



Przygotowanie utworu muzycznego do wydania na płycie winylowej

Przygotowanie utworu muzycznego do wydania na płycie winylowej

Co jakiś czas dostaję zapytanie w zakresie przygotowania utworów do wytłoczenia na płycie winylowej. Generalnie powinniście się trzymać kilku głównych zasad na etapie masteringu i nie będzie problemu z ich wytłoczeniem.
 
1. Wszystko w zakresie niskich subowych częstotliwości (40 hz w dól) powinno zostać usunięte filtrem górnoprzepustowym.
 
2. Tak samo wszystko powyżej 16 khz powinno także zostać potraktowane filtrem półkowym (czyli także obcinamy wysokie częstotliwości).
 
3. Cała informacja stereo powinna zostać usunięta poniżej 200 hz
(możecie do tego wykorzystać np. darmową wtyczkę a1 stereo tool).
 
4. Przy okazji jak chcecie wydać muzykę klubową to zadbajcie także o korelacje stereo/mono. Czyli sprawdźcie swój utwór przed oddaniem jak się sprawuje w trybie monofonicznym – jeżeli będziecie słyszeli jakieś przekłamania fazowe (efekt typu flanger/phaser to w tym momencie oczywiście należy wrócić do projektu i poprawić te błędy). W przypadku tego typu gatunku jest to ważne z tego powodu, iż dalej sporo systemów w klubach jest monofonicznych.
 
Jeżeli zadbacie o te elementy to nie powinniście mieć problemów z akceptacją Waszego projektu w wytwórni płyt winylowych.
Dynamiczna perkusja czyli kompresja równoległa i saturacja

Dynamiczna perkusja czyli kompresja równoległa i saturacja

Jak macie dobrze brzmiącą perkusję, ale dalej w porównaniu do wydanych utworów brakuje Wam w niej odpowiedniej dynamiki i „tłustego” zagęszczenia brzmienia to polecam kochani stosować dwa patenty. Jeden to kompresja równległa, a drugi to saturacja dźwięków. Na zdjęciu możecie zauważyć, iż do tego celu zastosowałem jeden efekt, a mianowicie jest to bardzo dobra wtyczka Kush Audio UBK-1 (kompresor i saturator w jednym), ale jeżeli nie macie tego tego narzędzia i np. pracujecie w Live to możecie wybrać podstawowy kompresor oraz efekt o nazwie saturator i uzyskać podobny efekt. Czyli na kanale return wrzucacie sobie te dwa narzędzia i jeżeli chodzi o kompresję na równoległym kanale to ma być ona dosyć mocna, czyli wysoka skala redukcji i kompresor ma bardzo agresywnie działać, natomiast jeżeli chodzi o saturację to oczywiście w zależności od tego za jakim brzmieniem jesteście. Może ona bowiem przybrać rózne kolory w zależności od tego jak ustawicie odpowiednie parametrym na tym efekcie. Ewentualnie jeszcze, aby ten równoległy kanał pracował lepiej z oryginalną ścieżką z projektu to warto na sam koniec za tymi dwoma efektami wrzucić equalizer i ustawić odpowiednio zakres częstotliwości w którym te zagęszczenie ma być najbardziej widoczne (zwróćcie uwagę tutaj na dolne pasmo). Później już tylko bezpośrednio na oryginalne ścieżce w moim przypadku była to gałka E ustawiamy w jakim procencie ma ten łańcuch efektów wpływać na naszą oryginalną ścieżkę. 

P.S.

A jak chcecie spróbować szybkiej i nieco alternatywnej metody na uzyskanie podobnego efektu to kanale równoległym wrzućcie limiter jaki macie w swoim arsenale i spróbujcie nim też ścisnąć swój materiał i później już subtelnie wprowadzić jego odpowiednią ilość do oryginalnej ścieżki.

Logic Pro X – funkcja Pre-fader Metering

Logic Pro X – funkcja Pre-fader Metering

W zakładce MIX na górze ekranu Logic Pro macie opcję Pre-fader Metering. Jeżeli spotkaliście się z tym nazewnictwem także w innych programach do produkcji muzyki to w Logic Pro opcja ta ma następujące zastosowanie :
 
– w przypadku kiedy mamy wyłączoną tę opcję wskaźniki graficzne głośności w mikserze pokazują wartości po tym co ustawiliśmy za pomocą suwaka na ścieżce i ewentualnym zastosowaniem panningu (subtrakcja sygnału na lewym lub prawym kanale) – POST FADER (tak ta funkcja nazywa się w jez. angielskim)
 
– w przypadku kiedy ta opcja jest włączona w tym momencie mamy do czynienia z sytuacją przeciwną, a mianowicie to co się wyświetla na mikserze, czyli graficzna wartość – jest sumą sygnału audio przed zastosowaniem suwaka na wybranym kanale – PRE FADER (tak ta funkcja nazywa się w jez. angielskim)
 
Warto jednak zwrócić uwagę na to, iż ścieżki audio w przypadku kiedy na niej mamy włączoną funkcję Record Enable (czerwony przycisk R) działają w innym sposób. Mianowicie w tym momencie funkcja Pre-fader Metering nie wpływa na tego typu ścieżkę, a wskaźnik graficzny pokazuje wartość głośności przed wrzuceniem jakichkolwiek efektów na nią.
Kompresja wielozakresowa na partiach wokalnych

Kompresja wielozakresowa na partiach wokalnych

Rzadko stosuję kompresję wielozakresową, ale w tym przypadku to było jedyne rozwiązanie, aby ogarnąć szorstko brzmiące partie wokalne w przedziale średnio-wysokich częstotliwości. Jest to bardzo dobre rozwiązanie w przypadku jeżeli nie chcecie korzystać z zwykłego wygładzania equalizerem i tym samym dosyć często pozbywania się mocy w wokalu. Dzięki zastosowaniu tego typu kompresora udało mi się ogarnąć ostrość wokalu w wybranym rejestrze, a z drugiej strony z racji tego, iż mamy możliwość także manipulowania dynamiką brzmienia zachowałem przez to jego spójność w odniesieniu do innych przedziałów częstotliwości. Macie podobny problem ? Polecam sprawdzić tego typu narzędzia.